Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 1
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
13.03.2004 - av Admin Administrator vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Vask bilen riktig!
Gjentatt bruk av automatiske bilvaskemaskiner sliter lakken! Selv om enkelte vaskemaskiner nå kan tilby myke børster og riktig utblandet vaskekjemikalier med lovnad om skånsom vask, eksisterer fortsatt de som ikke har en direkte positiv innvirkning på bilen. Uansett sliter børstene ned bilens ytre beskyttelseslag, voksen og etter det står lakken for tur. Og hardhendt skrubbing mot lakken resulterer ofte i striper i lakken allerede etter første vask.

Ved å investere i noen ekstra minutter samt minimum såpe og vann, sparer du bilen for mye slitasje. En annen fordel (!) når du vasker bilen for hånd er at du vil lettere oppdage små steinsprutskader o.l. og har muligheten til å rette det opp før det utvikler seg og blir for kostbart å gjøre noe med det.

For å vaske bilen hjemme trenger du:

1. Vannslange (har du høytrykkspyler er også det nyttig)
2. REN bøtte
3. Såpe og eventuellt avfettingsmiddel
4. Kanskje litt felgrens
5. Svamp (minimum 2 m/såpe og 1 uten)
6. RENT pusseskinn eller polèrduk

Slik vasker du:

1. Finn deg en plass i skyggen. IKKE vask i solskinn!

2. Spesiellt etter vinteren er det helt nødvendig å fjerne rester etter asfalt og annen gørr som sitter godt. Da er det viktig å starte vasken med å dusje avfettingsmiddel på bilens nedre deler. Dusj gjerne på hele veien rundt fra midten av døren og helt ned inklusive kanaler og inni hjulhus. OBS OBS: noen avfettingsmidler kan være veldig sterke og kan resultere i at eventuell understellsbehandlig løses opp. Prøv derfor PÅ FORHÅND en liten flekk for å se om det går bra.
Selv kan jeg anbefale Esso Sabilex, den er skånsom samtidig som den er veldig effektiv mot det vi vil fjerne. Endel produkter (spesielt miljø-avfetninger) har tildels liten effekt etter mine erfaringer.
Et annet tips er at du kan stikke innom noen som driver med bilpleie. Ta med en ren flaske og spør om du kan få kjøpe litt avfettingsmiddel av dem. Det er gjerne effektive og meget gode midler. Husk imidlertid at dette oftest er konsentrater som SKAL blandes ut i vann. Få riktig blandingsforhold. Tar du med en ekstra flaske kan du sikkert få kjøpe proff såpe også.
Ikke glem felgene og under dører o.l.!

3. La avfettingen virke fra 1-3 minutter (eller etter anvisning på flasken)
Her er det en fordel om du bruker høytrykkspyler men vær forsiktig på lakkerte plastdetaljer o.l. Det er som regel dårligere feste for lakken og kan resultere i at du blåser vekk lakken. Renault Espace med glassfiberkarrosseri bør vaskes uten høytrykkspyler, bruk heller en myk svamp.
Start NEDERST og jobb deg oppover. Avslutt med å skylle hele bilen.

4. Legg på såpe. Ta en gammel sprayflaske etter Jif-universal el.l. Rengjør den godt før du blander såpekonsentrat eller fyller ferdig såpe på. Dusj på HELE bilen.
Skyll av med høytrykkspyler om du har det. Start NEDERST og jobb deg oppover. Har du ikke høytrykkspyler bruker du vannslangen med så kraftig og jevn DUSJ-stråle som mulig.

Du kan eventuelt vaske bilen med en NY myk svamp med såpe først. IKKE bruk den samme svampen som du eventuelt brukte under avfetting, BRUK EN NY SVAMP!!
Fyll en bøtte med helt rent lunket vann. Bruk denne aktivt ved å jevnlig skylle/dyppe svampen men ikke klem svampen slik at såpen forsvinner.
Ved svamp-vask er det MEGET viktig å starte nederst. Starter du øverst vil møkka renne nedover og legge seg på lakken der du etterpå vasker over med svamp. Da gnir du inn møkka du nettopp fjernet lengre opp og du vil få flere og større vaskestriper. Ulempen med å starte nederst er at det der er mer møkk og svampen blir raskere skitten. Det er derfor en fordel med 2 svamper, en til bilens nedre del og en ny når du jobber over midten på bilen. Bytt imidlertid alltid svampen når den er møkkete. Det er en billig måte å bevare lakken på uansett.
VIKTIG: Ikke glem å vaske under dører o.l. Det er en klassisk tabbe. Åpne dørene og vask godt. Dusj av med en lett og konsentrert dusjstråle med vannslangen. Slurv her resulterer i at dørene vil ruste mye raskere på undersiden.
Felgene må også vaskes godt. Har du stålfelger kan du benytte en svamp du tidligere brukte, har du dyre aluminiumsfelger bør disse behandler med andakt og egen ny svamp anbefales.
Sitter møkka godt, finnes det egne vaskemidler til felgbruk. Stikk innom en dekkforhandler, de har ofte produkter som funker.

5. Skyll av hele bilen GODT. Start NEDERST igjen.. Alle såperester skal bort.

6. Du kan til slutt svampe inn bilen med flytende voks (!). Her finnes det mye dill-dall å få kjøpt. Bruk igjen en ny svamp men denne gang svamp uten såpe, som du dypper i en bøtte med nytt lunket vann iblandet f.eks. Turtle supervask el.l. Trykk svampen lett og jevnt over hele bilen slik at du legger igjen godsakene på alle lakkerte flater. Her er det ikke nødvendig å gni noe, bare "pudre".

7. Skyll igjen, start nederst.
Dersom vannet nå preller av bilen og ligger som små jevne trillende dråper har du fått et bra resultat. Dersom vannet legger seg over store flater har du brukt dårlig "pudder".

8. Skyll bøtta godt og fyll den opp med rent lunket vann.
Ta pusseskinnet som du på forhånd vasker godt under springen i varmt vann. Tørt lett over bilen. Her starter du faktisk øverst. Skyll pusseskinnet ofte i bøtta og vri ut vannet godt. Pusseskinnet skal trekke til seg vannet fra bilen slik at den ikke tørker med vannperler på. Tørker du ikke bilen får du små ringer med støv fra luften. Ikke glem å tørke rutene utvendig også, her synes det godt om du slurver.


Da regner jeg med at du har å gjøre HVER søndag, hele året!

Lykke til.


« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Dacia Dokker og Dokker Van
- 100 år i Norge
- Renault/Logan rundt omkring i
- Renault Twingo
- Fransk bildag 2006
- Ny Renault hos Nardo Bil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Race Control
- Min første Renault - R16
- Fra garasjen
- Min første Renault - R12 lux
- Min første Renault - R20TL
- Styling - Giacuzzi Renault
- Grand Espace som antiterror hj
- 1 million Espace
    Noen tilfeldige

- Klart for Fransk bildag 2005
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Foran Shangai Grand Prix
- Renault gir 1 million euro
- Oi Oi Oi - Renault Sport Modus
- Mer selvstendig Renault i Nord
- Clio Sport "Jean Ragnotti
- Clio stasjonsvogn
- Mègane Trophy i Paris
- DieselKangoo vil vinne Dakar
- Renaussan også i Tyskland
- Dacia Dokker og Dokker Van
- Ny Modus og Grand Modus
- Italia Grand Prix
- Renault Scénic II og kupekabri
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec