Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 3
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
24.06.2004 - av Admin Administrator vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
1 million Espace
Renault Espace har nå solgt over 1 million biler gjennom 20 år og fire generasjoner. Det var i 1984 at Renault og Matra først presenterte dette unike bilkonseptet for verden. Konkurrentene kom snart etter men på tross av dette har Espace ledet det europeiske MPV-markedet med nye modeller, tekniske løsninger, komfort og kjøreglede kombinert med en høy grad av fleksibilitet og god plass for hele familien.

Det var med prototypen P16 verden først så det som senere skulle bli Espace. P16 var den franske bilfabrikken Matra's verk og ble vist frem november i 1979. Men det var først da Renault inngikk samarbeid med Matra i 1982 at vi fikk se den andre konseptbilen P23 (bildet) og ting begynte å ta form. Renault og Matra bestemte seg for å samarbeide om bilen og Renault skulle stå for design, utforming, drivlinje, markedsføring og salg -mens Matra skulle stå for utvikling og produksjonen på sin fabrikk.
Renaults designere utformet en bil med helt flatt gulv, 5 til 7 uavhengige seter og karrosseri i komposittmateriale for lavest mulig vekt. Navnet Espace (det franske ordet for det engelske "space" både i verdensrom og når det gjelder plass..!)passet perfekt for bilen og ga markedsføringsavdelingen mye rom for ordlek.

Den første ferdige Espace ble vist for verdenspressen i april 1984, da med en 2 liters bensinmotor på 110hk. Mot slutten samme år ble det første dieselmotor alternativet sluppet med en 2.1 liters turbodiesel på 88hk. På tross av en svak start på salget i 1984 med bare 2703 biler, tok det seg betraktelig opp i 1985. Produksjonskapasiteten på fabrikken i Romorantin ble sprengt og produksjonen ble i 1987 flyttet til Matra's anlegg i Dieppe.
I 1988 fikk Espace sin første "face-lift" (bildet) med ny front og hekk samtidig med at firehjulsdrift ble tilgjengelig under navnet Quadra.

I 1991 ble Espace II for første gang vist i på motorutstillingen i Geneve og bydde på helt nytt design, nytt interiør og et mer sofistikert klimakontroll-anlegg samtidig som A-stolpene var slanket ned med 40% for bedre oversikt fra førermiljøet. I 1994 viste Renault frem en brutal markedsførings-bil med en midtmontert V10 RS5 motor som i 1993 hadde vunnet verdensmesterskapet i Formel 1 montert i en Williams Renault F1 bil. Espace II hadde fra 1991 til 1996 nådd 316.518 produserte biler og sammen med den første Espace passerte de en halv million produserte enheter i juli 1996.

Tredje generasjon Espace, sluppet i oktober -96, skulle alltid være et skritt foran konkurrentene. Dashbordet var kanskje det mest iøynefallende og inneholdt et sentralt plassert digitalt instrument og ellers relativt fritt for knapper og brytere. I januar 1998 kom i tillegg modellen Grand Espace der man fikk en bil som var 27 cm lengre enn den vanlige Espace. I slutten av 2001 holdt Espace III alene 18.5% av MPV markedet og tredje generasjon Espace var produsert i 365.200 enheter.

Espace IV eller fjerde generasjon om du vil, ble tilgjengelig i september 2002. Med blandt annet V6-motor som både diesel og bensin (som eneste modell i dette markedssegmentet) tilbyr denne en utmerket kjøreglede og komfort. Som første Espace blir denne modellen produsert enestående av Renault ved fabrikkanlegget i Sandouville sammen med Vel Satis og Laguna, og er ulikt tidligere modeller bygt opp med stålkarrosseri.
Espace IV fikk i 2003 5 stjerner og høyeste karakter noensinne i kollisjonstester utført av Euro NCAP. Espace IV holder nå en MPV markedsandel på 75% i frankrike og 66% i resten av europa.



« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Relaterte artikler
Relatert Artikkel Kan dette bli fremtidens Espace?
Relatert Artikkel Espace vinner nok en pris
Relatert Artikkel Grand Espace som antiterror hjelpemiddel
Relatert Artikkel Mègane og Espace tar flere priser
Flere

- Dacia Dokker og Dokker Van
- 100 år i Norge
- Renault/Logan rundt omkring i
- Renault Twingo
- Fransk bildag 2006
- Ny Renault hos Nardo Bil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Race Control
- Min første Renault - R16
- Fra garasjen
- Min første Renault - R12 lux
- Min første Renault - R20TL
- Styling - Giacuzzi Renault
- Grand Espace som antiterror hj
- 1 million Espace
    Noen tilfeldige

- Siste finpuss: Clio 2005
- Mercedes' nydelige Vision CLS
- Nye Modus-tall
- Clio Grand Tour Concept
- Renault vil gi stabilitet til
- Ny Modus og Grand Modus
- Renaultnytt i Genève
- Generation 2011 - Kangoo og sa
- Store prisforskjeller på flerb
- Nye nivåer for Mégane
- Laguna Coupe 2007
- Porsche Cayenne i Gemballa-ver
- Renault F1 - 2007
- Trulli i pole, Alonso i tredje
- Renault i pole!
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec