Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 8
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
06.11.2004 - av se artikkel vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Min første Renault - R12 lux
Av: Theis Huldt-Nystrøm
Foto: Renault

Kan man bli forelsket i en brukt snusbrun metallic Renault 12 lux?. Jo, man kan, og jeg ble tatt med storm. Egentlig var det en gammel forelskelse som blusset opp. Vi hadde måttet kjøpe ny bil 5 år tidligere fordi vår gamle Opel Olympia ble påkjørt bakfra. Under familiens sonderingsrunder hos flere av byens bilforhandlere falt jeg helt for en mosegrønn Renault 12 stasjonsvogn som vi prøvekjørte. Hvilken luksus i forhold til Olympiaen! 4 dører, stofftrekk på setene, vinduer bak som kunne rulles ned. Jeg så umiddelbart for meg betraktelig mer komfortable sommerferiebilturer til sørlandet i det myke baksetet på denne romslige doningen, men slik ble det ikke. Min far ville nemlig ikke ha noen stasjonsvogn, og det hele endte til min store sorg i en hvit Opel Kadett. Ikke bare så den stygg ut, den luktet vondt også og hadde røde skaisetetrekk som var om mulig enda verre enn de blå plast-trekkene i Olympiaen. Bilsyke ble i den kommende 5 års perioden et problem for meg, og min forkjærlighet for den rare, spisse Renault 12ern med den høye, avkappede hekken fortsatte av en eller annen merkelig grunn. Merkelig fordi jeg egentlig aldri har vært interessert verken i biler eller i mekking.

Da jeg selv endelig fikk sertifikatet var det på tide å bytte ut kadettvraket, og nye sonderingsrunder på Autopark i Trondheim medførte denne gangen et betydelig bedre resultat. Nemlig en gammel Renault 12 L 73 modell, dog med nitrist brun farge men med sofa-komfort inni og en koselig god lukt. Jeg følte nesten at bilen hadde sjel, og den minnet meg litt om de menneskliggjorte bilene til Langbein og bestemor Duck i min barndoms Donald Duck-blader.

Bilen hadde gått på Rena, og på grunn av kuldeproblematikk hadde den fått festet et slags boblete isolasjons-skumbelegg på innsiden av panseret. Den så i det hele tatt ikke frisk ut når man åpnet panseret, men noen blemmer på innsiden av panseret gjorde ingen ting for meg hvis alternativet skulle være å kjøpe nok en Kadett. Det gjorde heller ingen ting at gir-spaken var en 50 cm lang tynn stålstang med en plastkule på, så lenge bilen gikk som en kule, for det gjorde den. 12ern trakk seg gjennom dyp løssnø, klistret framhjulene og den rare, sinte litt spisse fronten ned i veidekket i skarpe svinger og beholdt veigrepet. Plutselig hadde jeg en bil som kom fram på dårlig føre der mange andre ble stående. Det ga en viss tilfredsstillelse og et snev av skadefryd, for 12ern var jo liksom ikke så mye å skryte av i vennekretsen ellers.

Jeg fikk disponere 12ern så mye jeg ville, og den ga meg en helt ny følelse av voksenliv med frihet og muligheter til å utforske verden. Turene gikk til Dovre i mai bare for å se på mogopen, og sommerferie til Årdal via krøtterveien over Turtagrø. Det var også i den jeg oppdaget Nord-Trøndelag med Frosta, Levanger og resten av Innherred som raskt ble et yndet besøkssted. Motorvegen før Skogn passet ypperlig til å sjekke maksimal-hastigheten på kjerra, og jeg fikk den vitterligen opp i svimlende 135 kilometer i timen i svak nedoverbakke tidlig en søndags morgen. Grensesprengende både for meg og bilen tror jeg. Stereoanlegg hadde jeg ikke, men en gammel bærbar kassettspiller gjorde nytten. Leve Patagonia, Supertramp, Mozart og Prokofiev gjorde milene kortere selv om ikke lydgjengivelsen akkurat kunne betegnes som ideell. Etter hvert ble bilen oppgradert med turteller, brunt og hvitt rutete setetrekk og jukse-nakkestøtter, og så ganske streit ut i mine øyne. Å kjøre en tur i Renaulten ble etter hvert en slags form for meditasjon for meg. En snill måte å flykte litt på. Få distanse til hverdagen helt konkret.

Min første Renault endte sine dager i Oslo etter at den trillet utfor en bakke og krasjet med hekken inn i en parkert lastebil. Alle fire dører pluss bagasjelokket åpnet seg forskriftsmessig i sammenstøtet. For øvrig var det sikkert et hysterisk morsomt skue for dem som så meg slepes etter den trillende bilen mens jeg forsøkte å holde den igjen i dørhåndtaket. Årsaken til det hele var at jeg hadde glemt å sette på håndbrekket da jeg parkerte, men oppdaget det for seint etter at bilen hadde begynt å trille. En trist slutt på et hyggelig forhold. 12ern hadde sjel, og den luktet godt. Særlig på vinteren når det var iskaldt og varmeapparatet måtte brukes på full guffe fikk den en egen lun duft. Den duften kjenner jeg av og til i gamle biler fortsatt og det bringer meg kjapt 25 år tilbake i tiden med masse gode minner.
Jo, man kan faktisk bli forelsket i en snusbrun metallic Renault 12.


Vi vil også høre historien om DIN første Renault!


« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Dacia Dokker og Dokker Van
- 100 år i Norge
- Renault/Logan rundt omkring i
- Renault Twingo
- Fransk bildag 2006
- Ny Renault hos Nardo Bil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Race Control
- Min første Renault - R16
- Fra garasjen
- Min første Renault - R12 lux
- Min første Renault - R20TL
- Styling - Giacuzzi Renault
- Grand Espace som antiterror hj
- 1 million Espace
    Noen tilfeldige

- Hi-tech Laguna
- Renault Symbol
- Canada Grand Prix
- Renault Kangoo Express
- Monaco Grand Prix
- Campus, Jade og Carminat
- Laguna tryggest i krasj
- Renault skeptisk til hybrid
- Designpris til Le Quement
- Ny Mégane RS
- Renault med delekjede
- Renault Samsung med storbil
- Renault til Russland
- Renault i Russland
- Renault selger mest
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec