Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 1
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
06.04.2005 - av Admin Administrator vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renault Vel Satis 2
Vel Satis har vi knappest sett her hjemme mens salget heller aldri nådde Renaults forventninger i resten av europa. Renault leverte de 7 føste månedene i 2004 kun 5200 biler mot 9700 biler i samme periode 2003. Det lave salget av Vel Satis kan nok kanskje forklares med at Renaults designere skapte en innovativ og annerledes luksusbil noe som isolert sett er helt topp. Problemet er bare at målgruppen for biler i dette segmentet kanskje er noe konservative når det gjelder bilen de skal kjøre i, noe Vel Satis altså ikke er med sin litt kantete og "høye" fremtoning. Ryktene har hyppig gått om at modellen skulle nedlegges noe som definitivt ble avkreftet da en oppgradert modell for litt siden var å se under bilutstillingen i Geneve nylig.

Den oppgraderte modellen kommer neppe til norge – bombe – trøsten vår får kanskje være at den heller ikke vil leveres i England slik den har gjort frem til nå. Det beskjedne salget også der har resultert i at Renault ikke finner det lønnsomt å lage en versjon med høyreratt. Dette betyr at vi heretter blir forskånet fra en total latterliggjøring i det populære bilprogrammet Top Gear fra BBC hvor det meste ikke-engelsk eller ikke-populistisk som regel blir slaktet. Jeg minnes et av de første programmene som ble sendt på norsk fjernsyn hvor programleder Jeremy Clarkson konkluderte med at Renault Vel Satis var en elendig skranglekasse, noe som syntes blodig urettferdig og helt unødvendig.

Ikke bare har Renault nå kommet opp med en fase 2 av den første modellen, en helt ny "Vel Satis 2" er ventet i 2008. Dette vil i likhet med Laguna 3 også bli en omfattende fornying og skal bygges på en felles plattform med Nissan. Den nye modellen skal tilpasses Renaults nye design-stil og vil bli en mer avrundet utgave enn dagens modell, noe som burde være med på å gjøre bilen betraktelig mer attraktiv for flere kunder. Vel Satis 2 vil fortsette på noen av motorene Renault allerede har slik som 2.0 Turbo med 170 Hk og 3.5 V6 på 250 Hk. Dieselvariantene skal i likhet med Laguna 3 få den nye 2 literen med alternativt 140 eller 180 Hk samt V6 diesel på 250 Hk.


Vel Satis 2 - slik den kan bli i 2008

I Norden har vi ikke sett noen av Renaults "flaggskip" siden Renault 30 på 70- og begynnelsen av 80-tallet, en bil som da kostet over det dobbelte av en Opel Ascona – uten sammenligning for øvrig. Synd, Renault har hatt flere flotte biler på programmet. Om vi starter med Renault 30 var dette verdens første serieproduserte bil med kombinasjon av V6 motor og framhjulstrekk, den kom på markedet i 1975 og varte frem til Renault 25 overtok i 1984. R25 tok skrittet enda lengre og tilbydde toppmodeller med bl.a. V6 Turbomotorer og masse elektrisk utstyr både på godt og vondt. Etter R25 finner vi Safrane som på begynnelsen av 90-tallet expanderte luxusbegrepet ytterligere og tok rotta på toppmodellene til bl.a. Audi og BMW med sin Baccara V6 BiTurbo. Noen av nevnte modeller finnes gledelig nok allikevel i Norge, importert av entusiastiske sjeler på egen hånd.

Spørsmålet blir hvor lenge vi må vente til Renaults toppmodeller igjen finner veien til forhandlerne her hjemme, selv mener jeg det bare er et spørsmål om tid. Renault er europas mestselgende bilmerke og et av verdens største bilprodusenter. Det er derfor naivt å tro annet enn at Renault i fremtiden også vil få en betydelig større markedsandel i Norden.



« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Renault Clio 4
- Espace IV Phase 4, lansert i F
- Ny Espace
- Renault Pulse
- Laguna Nervasport
- Renault Grand Kangoo
- TCe 90 - 3-sylinder fra Renaul
- Fluence Black Edition
- Red Bull Limited Edition
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Renault Talisman
- Renault Twizy
- Nye Renault Koleos og 1000000
- Renault Samsung SM7
- Ny Mégane RS
    Noen tilfeldige

- Renault-glamour i Monaco
- Med motoren bak setet
- Renault med Gordini-mimrer
- Renault vil ikke ha El-Kangoo
- Nye Renault Kangoo
- La skylden på fartsholderen
- Ny Shake-it reklame skaper trø
- Syv seter og gode løsninger
- Verdens vakreste bil, 2007.
- Frankfurt Motor Show 2007
- Rakettutgaven av Årets Bil
- Renault Nepta - på Paris Motor
- Schweitzer leder for Europas b
- Renault med web facelift
- Megane får nytt ansikt
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec