Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 5
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
06.05.2005 - av se artikkel vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Min første Renault - R16
Av: Elin Huldt Nystrøm
Alle foto: illustrasjonsfoto

Hei! Dette er min teori: Vi jenter har et praktisk og usentimentalt syn på god bil, som forresten er pussig sammenfallende med gutters syn på god sex! En god bil fordrer, enkelt formulert, at vi kommer til sluttpunktet fra startpunktet raskt og behagelig, og etter turen kan triumfere med jeg-kom-i-mål-og-mestret-maskinen følelsen, hvis du skjønner. Motorer kan virke ganske skremmende på oss jenter når noe går skeis. "Men hvilket bilmerke foretrekker jenter, da?", spør du. Personlig tror jeg at mer enn merke legger vi vekt på et samarbeidsvillig gir, på størrelsen av hanskerommet, på akselerering, på lampestyrken over speilet på baksiden av solskjermen, på setefargen eller hvordan denne i hvert fall ikke må være. Særlig når det dreier seg om den Aller Første bilen…

Året var 1980, og jeg arbeidet og bodde i Venezuela. Venezuela var et politisk ustabilt land med dårlig infrastruktur, utbredt korrupsjon, eventyrlige naturrikdommer, høy inflasjon og masse fattigdom. Bensinen var for eksempel så billig for oss utlendinger at vi tipset mannen på bensinstasjonen med samme beløp som det en full tank kostet, og attpåtil sa: "behold resten".

Jeg var akkurat blitt stolt innehaver av et splitter nykjøpt sertifikat med vellykket foto av meg selv for en gangs skyld (Dior solbriller på hodet) for tre hundre og femti bolivares (et par hundre kroner). Spørsmål om mine kjøreferdigheter kom selvfølgelig overhodet ikke opp hos bilsakkyndige i San Felix. Kontantene gikk skamløst rett i neven på en funksjonær via mitt pass. Dette var til stor lykke og lettelse for meg, som hadde lært å kjøre bil med automatgir i ørkenen i Saudi Arabia året før. Ulastelig forkledd som arabisk mann, ettersom kvinner ikke har lov å kjøre bil der - men det er en annen historie. Mitt resonnement da jeg stakk min nyervervelse ned i vesken var: "Ha! Hvor vanskelig kan det være å gire? Alle gjør det jo!"

Jeg hadde truffet en brite i et middagsselskap. Det eneste interessante med mannen var at han skulle selge bilen sin. Vel, han sa det ikke slik. Med patos og et megetsigende blikk sa han: " Jeg har dessverre ikke anledning til å ta med min R16 til England når jeg flytter. Er du interessert i å kjøpe den?" Akkurat som om jeg visste hva "Are-sixteen" var, men jeg gjorde slette miner til godt spill.

Det var en virkelig nydelig Renault16 han presenterte meg for. Til min glede var den kanarigul. Kunne noen farge passe bedre i forgrunnen av palmer og tropiske vekster? Kunne noe bedre illudere en lykkelig sommerfugl på oppdagelsesreise langs den asfalterte tropiske allfarvei? Setene var meget behagelige å sitte i. Etter å ha fått øye på den nette lille boksen mellom forsetene, som bare var helt perfekt for leppestift og manikyrutstyr når jeg eventuelt hadde lange stopper på rødt lys, var det ikke tvil i min sjel – bilen var allerede min.

Min første bil. Fra første dag manifesterte R16 seg som en venn. Den lot meg ikke i stikken i motgang, som for eksempel når jeg var tvunget til å ta en skrekkinngytende bakkestart. Håndbrekket var fjærlett å håndtere og satt som støpt betong når det ble krevet. Eller, når R16 med et fortrengt hvin høflig hintet om at jeg hadde foretatt en svært smertefull clutching eller overhodet ingen da jeg skiftet gir – men, nektet den noensinne å kjøre videre av den grunn? Aldri! Jeg på min side belønnet den med å skifte clutch ganske ofte. Sakte men sikkert ble bilen og jeg et samkjørt team. R16 innviet meg tålmodig i clutchens mysterier, og tillot og tilga tilstrekkelig til at jeg etter hvert ble en ganske habil sjåfør. Jeg begynte å kjøre lengre turer, både til Amazonas-jungelen mot Brasil i syd, og til eksotiske karibiske strender i nord. Det hendte til og med at vi gymnastiserte oss opp i 140 kilometer i timen på øde og rette strekninger. R16 purret fornøyd og stille i tropevarmen, det eneste den ba om var litt vann.

Jeg ser i dag at den sjarmerende kanarigule renaulten min med sin utrolige stamina, for ikke å kalle det kvalitet, var et lykkelig bilvalg. Den ga meg trygghet, sikkerhet og humor til å tørre å slippe meg løs i bilistenes verden.

Mitt mest uforglemmelige kompliment som sjåfør fikk jeg sammen med R16. Jeg hadde vært på flyplassen og plukket opp to beslipsede svensker som skulle undertegne en kontrakt med min arbeidsgiver. Vi hadde det travelt. Vi hilste på hverandre på engelsk, de ante ikke at jeg var norsk. De satte seg ved siden av hverandre i baksetet med stresskoffertene på knærne. R16 og jeg tråklet den schizofrene lokale rushtrafikken i elegant tempo. R16 oppførte seg eksemplarisk og vi hadde god gli. "Hon kjør som et rå-skinn!!", vislet den ene av bleikingene bak meg til den andre mellom tennene. Lille meg – det mest utenkelige råskinn som tenkes kan. Jeg hadde bare tilpasset meg den lokale måten å kjøre på, noe annet ville vært selvmord. Men likevel: RÅSKINN! Herlig!!

I 1982 var det jeg som megetsigende sa til en innfødt ung dame som var sprekkferdig av glede og stolthet fordi hun nettopp hadde lært å kjøre: "Jeg har en super R16 som jeg ikke kan ta med når jeg flytter. Hvis du lover å være snill med den, kan du få kjøpe den av meg!"



« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Dacia Dokker og Dokker Van
- 100 år i Norge
- Renault/Logan rundt omkring i
- Renault Twingo
- Fransk bildag 2006
- Ny Renault hos Nardo Bil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Race Control
- Min første Renault - R16
- Fra garasjen
- Min første Renault - R12 lux
- Min første Renault - R20TL
- Styling - Giacuzzi Renault
- Grand Espace som antiterror hj
- 1 million Espace
    Noen tilfeldige

- Co2-rekord for Twingo
- Hi-tech Laguna
- Ny Volvo-forhandler i Trondhei
- Kangoo Express Compact
- 30 millioner Renaulter selges
- 1 million Espace
- Ny 4x4 i 2006?
- Tidlig Genève for Renault
- Rekord-resultat for Renault
- Nissan inn, staten ut
- Renault Nordic
- 250 hesters diesel og 4X4: ny
- Oi Oi Oi - Renault Sport Modus
- Fisichella til Renault
- Fluence: Ny drøm fra Renault
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec