Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 3
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
08.07.2005 - av Admin Administrator vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Øk effekten med 20 HK
Ja, det var noe sånt jeg kunne lese da jeg her en kveld surfet meg gjennom en av de store utenlandske auksjonsnettsidene.
Performance chip til den latterlige prisen av £3.49 eller ca 40 kroner + frakt, dette måtte være for godt til å være sant. Men jeg kunne allikevel ikke dy meg og smasjet avgårde vel 70 kroner på visa kortet. Det var ikke fritt for at jeg følte å ha gått fem på et åpenbart lureri, men la gå - det måtte prøves.

Etter ei lita uke dumpet det en brun liten konvolutt fra england ned i postkassen, tilsynelatende med kun et brev oppi.. nuvel. Etter å ha åpnet brevet, brettet jeg ut en bruksanvisning med en liten motstand (resistor) festet fast til arket ... sa jeg chip? ... Ikke fritt for at jeg dro litt på smilebåndet der jeg ruslet nedover fra postkassen med et klart mål i sikte - dette måtte uansett prøves, jeg hadde jo tross alt betalt 70 kroner for en motstand man ellers betaler maks en femmer for hos den lokale radio og tv-reparatøren. Men jeg antar at jeg hadde betalt mest for den vitenskapen som ligger bak ..?!

Ifølge instruksjonene skulle man lokalisere luft-temeratur sensoren på motoren, trekke av tilkoblingspluggen og stappe denne motstanden inni pluggen, altså rett og slett erstatte sensoren med en motstand. Ok, operasjonen var grei nok den - en operasjon som ifølge bruksanvisningen skulle gi forbedret tenning og litt mere fuel til systemet, noe som for så vidt godt kan stemme da sensoren som står montert på bilen også er en motstand men som endrer verdi etter temperaturen på luften som til enhver tid passerer. Denne verdien oppfattes så av innsprøytnings computeren som passer på å gi motoren den korrekte drivstoffmengen i samspill med masse annet rart. Nå skal vi altså lure computeren til å tro at temperaturen på luften er noe annet (kaldere) enn hva den i virkeligheten er, slik at vi henter ut 15-20 hk ekstra.

Etter en rask og amatørmessig enkel montering satte jeg meg ubekymret bak rattet og vridde om tenningsnøkkelen og en velvillig Renault Espace startet som alltid.
Revers, ut av gårdsplassen og oppover veien� det er rart dette med hvordan man av og til kan innbille seg saker og ting, men det virket da vitterligen som den var mer villig til å trekke nå enn tidligere. Spesielt matet den litt ekstra når man passerte ca 2500 omdreidninger og den virket mer markant sterkere i høyere gir.

Ok, her har jeg satt inn en simpel motstand, og i alle fall så innbiller jeg meg at det virker. Selv om Espace�n fortsatt ikke kan hamle opp med Alpine'n i kjelleren (det var vel aldri noe mål heller) så føles det som at denne modifikasjonen gir litt gevinst. Så da er vel alt i orden da, eller�? Vel, ikke vet jeg hva dette gjør med bl.a. drivstofforbruket, noe som ennå gjennstår å se. Uansett skal denne motstanden få lov å stå der inntil videre - le den som vil :) ..dette må jo evalueres videre...

Dersom flere har lyst til å prøve skal jeg spare dere for 70 kroner og gi bort den banale oppskriften, men MERK: Vi tar intet ansvar for eventuelle problemer som måtte oppstå som følge av denne artikkel!

Skal virke på alle moderne bensindrevne Renault (1988 mod + ) med elektronisk innsprøytning (ikke turbo)
Eks: R5, R19, Megane, Laguna, Espace med fler.

Du trenger:
1 stk motstand 0.25 watt / 470 Ohm (R470)


Først lokaliser luft temp sensoren (et sted i forb. med luftinnløpet)



Unplug som det vel heter..



Monter motstanden med et ben i hver stikker (bøy benene dobbelt), IKKE plugg tilbake pluggen på sensoren.
Isoler så nyvinningen med elektro-tape og la pluggen henge "unplugged".


Merker du noe i rompa etter dette du da ??

Åpnet for kommentarer:
Om noen skulle prøve dette selv, eller har synspunkter på denne modifikasjonen så bruk kommentar-muligheten under denne artikkelen.


« tilbake Tips en venn
Åpnet for kommentarer
Av: Einar Grønås
Uten å ha prøvd det selv synes jeg det høres ut som noe skikkelig lurium, og nesten helligbrøde mot en staselig Espace. Hva som skjer i minus 10--20 når tempen er kaldere enn motstandsverdien kan man jo anta. Neppe mer effekt i alle fall. Og hvis lufttemp er mye varmere enn det computeren tror, så kan man jo anta at det blir ekstra fet blanding og svarte plugger. For å få mere effekt ut av en motor er jo prinsippet at man skal ha mere luft (og mere bensin). Det foreslåtte tiltak vil antakelig gi mere bensin, når lufttemp er varmere enn den faste motstand tilsier. Motoren vil mest sannsynlig bruke mere bensin, marginal effektøkning i et snevert temp område, og du må antakelig koble tilbake til neste EU kontroll. Uansett, hører gjerne om resultatane fra den praktiske del av øvelsen.

Av: Tom Stallvik
Status rapport:

Etter å ha anskaffet meg eget diagnoseverktøy, fant jeg at denne modifiseringen påvirket det meste av måleverdier rundt mototstyringen og jeg fikk feilmeldinger på flere komponenter enn bare luft temp måleren som denne erstattet. Jeg fjernet motstanden og koblet tilbake den originale måleren istedet og alt ble riktig.

Av: Faugi
Kan du fortelle hva annet en luft temp måleren som ga feil verdier?
Er denne "chipen" noe du IKKE vil anbefale? vurderer å teste det, men bortkastet hvis det er mange bakdeler ved dette.. og ikke minst om det er risiko for skader på motor etc.

Av: Tom Stallvik
Jeg husker ikke hva som ga feil måleresultater men jeg kan plugge på XR25 eller CLIP og lage en oppstilling på dette.
Jeg kan naturlig nok ikke anbefale dette, men mener ikke det vil gjøre noen skade på motoren. Det gir allikevel veldig lite effektøkning og hvordan det virker på vinteren vet jeg ikke... så om det til syvende og siste er verdt det tviler jeg på. Det er imidlertid "big buisness" på internett og selge disse "hemmelige" chipene til en hundrelapp eller to, så det er noe av grunnen til at jeg lagde denne artikkelen.

Av: Ruben
Kunne du gitt meg adressen der du kjøpte delen fra?? Lyst å prøve den på R5 min. (-89 mod Gte)

Av: Tom Stallvik
Ruben, dette er en helt vanlig motstand (resistor) som du får kjøpt de fleste steder hvor de selger elektronikk komponenter - f.eks hos en av dine lokale radio og tv reparatører. Det kan også hende de har denne verdien (470 Ohm) hos f.eks Clas Ohlson.
Hvis ikke kan du bestille denne på http://www.baso.no/ (varenummer 40811247 - 0,30 kr/stk)

Av: Miki
Hm. Er det noen som vet om måtstand blir høyere eller lavere ved mindretemperaturer? Jeg synes at det er litt dumt å montere kun konstant måtstand. Men det kan monteres en måtstand i serie eller paralelt med den eksisterende føleren...Det går an experimentere litt.

Av: Øystein Grønås
@ Miki

Du kan få kjøpt variable motstander, også kjent som varistorer. Disse heter NTC og PTC-motstandere på elfa.se Det står for Negative og Positive Temperature koeffisient ( husker ikke hvordan siste ord skrives) De endrer motstand ved temperaturendringer... Husk at hvis to paralellkobler to like motstandere, halverer du den totale verdien..

Av: Kristian Eckhoff
Siden luft utvider seg med økende temperatur, må temperaturen i innsugingsluften alltid måles for å få rett blanding av luft og bensin (eller diesel, for den saks skyld). Mange materialer endrer elektrisk motstand med temperatur, og derfor går det an å måle temperatur gjennom å måle elektrisk motstand.
Jeg vet at f.eks VW har hatt problemer med at målemotstanden i innsugningsmanifoldet har blitt blåst i stykker.
Dersom det skjer, hjelper det sikkert med en fast motstand hvis temperaturen er noenlunde lik den temperaturen som ville gitt sensoren samme motstandsverdi.
Imidlertid ville jeg heller ha forsøkt å finne ut om målemotstanden i innsugningsrøret er defekt.
Det lar seg helt sikkert gjøre å ta en sensor som er i orden og måle motstanden i den etter å ha hatt den i hhv fryser, romtemperatur og varmeskap. Den karakterestikken man da får, gjør det mulig å finne en temperaturavhengig motstand som passer. Disse koster noen få kroner hos f.eks Elfa (elfa.se) i småantall.

Kommenter denne artikkelen
Flere

- Tilkobling av ekstra lydutstyr
- Renault Diagnose
- Øk effekten med 20 HK
    Noen tilfeldige

- Renaultnotiser
- Renault Latitude
- Clio på landbruksmesse
- Renault F1 team 2006
- Renault Fluence
- Renault skeptisk til hybrid
- Ny Mégane RS
- 1 million Espace
- Michelin-sjef druknet på fiske
- Renault Sandero og V6 dCi Conc
- Ny spennende Mégane
- Laguna facelift
- Mégane Coupé Concept
- Resirkulert Renault
- Renault Trafic Generation
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec