Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 2
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
22.12.2005 - av Admin Administrator vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renault Diagnose
Å koble seg til bilens elektronikk-systemer har til nå vært en kostbar og vanskelig affære for de fleste som ikke har tilgang til originale testere. EOBD (European On Board Diagnostic) er derimot en europeisk standard som bilprodusentene i europa nå er pålagt å følge, og som letter arbeider med å diagnostisere motorens styringssystem betraktelig. Den er et direkte resultat av standarden OBD II som på nitti-tallet ble innført i USA. EOBD standarden skal nå benyttes på alle bensindrevne EU biler f.o.m. årsmodell 2001 og alle dieseldrevne EU biler f.o.m. 2004. Enkelte EU bilprodusenter innførte imidlertid denne standarden allerede i 1996 og/eller i årene etter dette frem til absolutt krav.

Denne standarden sier kort fortalt at alle forurensende feil skal gi varsel til føreren samt lagre en feilkode, det vil si at alle feil som gir økt utslipp av HC, CO eller NOx. Det er også krav til standarisert kommunikasjon og diagnose tilkobling slik at alle godkjente bilverksteder skal kunne gå inn og lese av feilkoder, reparere feilen samt å slette eventuelle lagrede feilkoder i bilens motorstyrings-system (ECU) uten å være avhengig av de ulike fabrikantenes originale og kostbare diagnose-apparater.

Systemer som skal omfattes er:
- katalysatoren
- O2 sensorene
- Feiltenning
- Feil i brennstoff/luft regulering
- EGR systemet

Motorens styre-enhet (ECU) kjører kontinuerlig en mengde tester på systemet mens motoren går. Dette er for å kontrollere at alt fungerer som det skal. Ved feil lagres en feilkode i bilens motorstyringssystem samt et "fotografi" av tilstanden i styringssystemet på det tidspunktet feilen oppstod.
Varsel-lampen på instrumentbordet i bilen (MIL) vil normalt ikke lyse før feilen har oppstått på to kjøreturer etter hverandre. Dette vil gjelde alle feil untatt de som direkte kan skade katalysatoren eller gi feil i tenning eller bensin/luft system. Når noen av disse feilene faktisk er tilstede vil MIL lampen blinke, og når feilen forsvinner vil MIL gå over til å lyse konstant. Etter at en slik feil er utbedret kreves det som oftest at feilkoden slettes fra systemet ved hjelp av et diagnoseapparat.

For å lese av og behandle feil i et EOBD system finnes en mengde apparater tilgjengelige i ulike prisklasser. Felles for disse er at de avleser de standariserte feilkodene og har mulighet for å tilbakestille lagrede feilkoder i systemet. Enkle testere vil kun vise selve feilkoden, mens mer avanserte systemer vil f.eks. via en pc kunne vise "live" sensordata mm.

All EOBD informasjon skal være tilgjengelig via en standardisert 16-pin kontakt plassert et sted inne i bilen, maksimum 1 meter unna førerplassen. Denne kontakten erstatter nå som regel fabrikkantenes tidligere diagnose-uttak og benyttes derfor også for tilgang til øvrig elektronikk i bilen. Disse elektronikk enhetene er imidlertid ikke standarisert, og vil i de aller fleste tilfeller kreve originalt diagnose/konfigurerings utstyr.

Originale Diagnose testere
For Renault er det i hovedsak 3 testere det dreier seg om, i motsetning til OBD testere tar de disse alle systemer i bilen (abs, airbag, chassis etc):

Renix XR25 / Actia XR25:
Den første og eldste fullverdige testeren. Fungerer på alle eldre Renault som har den gamle 12-pin pluggen (BNA), samt nyere modeller med 16-pin men begrenset opp til ca EOBD standarden (2001/2002 mod). Konfigurerer og leser alle tilgjengelige funksjoner. Oppdatering av software skjer ved bytte av software-kassett. Siste versjon før stopp var kassett No.18






Actia NXR:
Fungerer stort sett på samme modeller som XR25, men tar også nyere biler. NXR er forholdsvis lite benyttet. Oppdatering av software via CD.








Renault CLIP:
Benyttes av de fleste merkeverksteder i dag. Med basis i en laptop, tar denne mange av funksjonene på eldre Renault med 12-pin (untatt spesielle ting som f.eks. kalibrering av active suspension system R25 og Safrane - XR25 er nødvendig) samt at den støtter fullt ut alle gjeldende og fremtidige (?) modeller.
Oppdatering av software skjer via CD ca hver 6 uke, software er utarbeidet av Johnson Controls Inc.
En egen CAN interface er nødvendig for mange modeller f.o.m. Megane II, og dagens CLIP brukes kun med CAN interface
(kombi-interface CAN/ISO).
CLIP leser det meste av bilens elektronikk, konfigurerer og reprogrammerer de fleste elektronikk-styringene i en moderne Renault. CLIP kan også kjøre EOBD tester på fremmede merker.

Easy CLIP:
En mini-versjon av CLIP som håndterer lettere feilsøkning og konfigurering. Basert på en palm-pc (håndholdt) og oppdateres via CLIP.









Vi er alltid interessert i diagnose-utstyr til Renault!
Komplett utstyr (f.eks. XR25) eller deler/tilbehør er alltid av interesse.
Ta kontakt dersom du har noe å selge eller kan tipse om utstyr for salg.


Universale EOBD testere
Det finnes en mengde slike testere tilgjengelig på markedet. De billigste koster bare noen hundre kroner og leser fint av feilkoder og sletter disse. Ofte er dette små håndholdte modeller med et enkelt display. Du kan også kjøpe software og kabler for å koble opp mot din egen laptop. Med disse systemene kan man hente mye mer informasjon ut av bilens motorstyring. Det som er viktig å få med seg er hvilken protokoll som benyttes i bilen og kjøpe en tester som håndterer denne. Renault benytter ISO 9141-2 samt CAN. Controller Area Network (CAN) er spådd og bli den standarden som vil være mest benyttet i fremtiden.
Et godt system for pc er AutoEnginuity som håndterer de fleste kjente protokoller inkl. CAN. Prisen starter på ca 1500 Kroner.



EOBD oversikt - 16 pin kontakt


Du kan ofte finne ut av hvilken protokoll bilen din benytter for dataoverføring ved å studere OBD kontakten i bilen.
16 pin kontakten må aller først ha
pinne 4 (0v), pinne 5 (0v),
og pinne 16 (+12v).



Deretter kan følgende pinner være montert i kontakten alt etter hvilken protokoll som er i bruk (gjelder for EOBD):

- Pinne 7 må være tilstede for ISO 9141-2 og ISO 14230 (KWP2000) protokoll. Pinne 15 kan også finnes, men benyttes ikke alltid.

- Pinne 2 og 10 er tilstede for SAE J1850 protokollen.
- Pinne 6 og 14 er tilstede for CAN bus (ISO 15765-4) protokollen.

Renault benytter ISO 9141-2, ISO 14230-4 ( KWP2000 )
og innfører nå CAN.



Komplett oversikt - Renault diagnose kontakter




ADVARSEL: Du bør utvise høy varsomhet dersom du forsøker å benytte måleinstrumenter i diagnoseuttaket. Det er derimot ingen grunn til at du skal gjøre dette, så styr unna. Prøvelampe er bannlyst!

Dokumentasjon:

- Renault EOBD Compability list (.pdf)
- EOBD Faultcodes (.pdf)
- ISO 9141 (.pdf)
- CAN (.pdf)

Se flere bilder tilknyttet denne artikkelen i Artikkel-Galleriet
« tilbake Tips en venn
Åpnet for kommentarer
Av: Stian Simonsen
Heisan! Flott artikkel. Kor kan ein kjøpe diagnosetester til ein fornuftig pris? Evt. kablar og software til laptop?

mvh
Stian Simonsen

Av: Tom Stallvik
Hei, det finnes mange steder du kan kjøpe dette.
Foruten Autoenguinity ( http://www.autoenginuity.com/ ) som er nevnt i artikkelen, finner du rimelige testere og byggesett hos bl.a. http://www.ozenelektronik.com/ i tyskland.

Av: Brommelkasse
Nyttig info. Har kjøpt kodelesre for EOBD og OBDII på Biltema, men---- min Renault Laguna med N7Q motor har 12 pins kontakt. Hvor får man tak i en overgangskontakt / kabel mellom 12 pins og 16 pols EOBD ???.


Av: Tom Stallvik
Slike overganger er å få kjøpt på ebay - men jeg tviler sterkt på at du vil få noen informasjon ut av denne motorstyringen med OBD programvare og hardware - dessverre.

Av: Ronald Haaland
Hei.
Sjekk ut dealextreme.com Der er flere typer OBD utstyr.

Av: Staale Osen
Hei,
har en Renault Espace 1998 JEOA. Den har pinner i OBD kontakten som viser den har ISO9141-2. Har kjøpt en OBD leser basert på ELM 327 brikken. Den fungerer fint på en Mercedes ML 2001 mod jeg har. På Renault for jeg beskjed om at den ikke oppnår kontakt med ECU. Kan det være en feil på nettverket i bilen da ? Hvordan kan jeg evnt sjekke det ?

Kommenter denne artikkelen
Flere

- Tilkobling av ekstra lydutstyr
- Renault Diagnose
- Øk effekten med 20 HK
    Noen tilfeldige

- Ny seier til Renault
- Nok en flott løpshelg av Renau
- 575 GTC - Ferraris heftige GT-
- Kangoo Express Compact
- "World Series by Renault&
- Vask bilen riktig!
- 2-sifret, globalt, for fransk
- Fransk seier i Frankrike
- Schweitzer leder for Europas b
- Mercedes GST settes i produksj
- Mercedes' nydelige Vision CLS
- Lovlig Launch-Control?
- Med motoren bak setet
- Tettere Nissan-Renault bånd
- Alfa til USA – snart, Renault
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec