Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 3
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
13.12.2006 - av Finn Erik Marstrander vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renault med elbil
Renault forbereder en elektrisk kjøretøyløsning fram mot 2010. Som et ledd i arbeidet for en mer miljøvennlig strategi framover mot år 2010, vil altså Renault også satse på den elektriske drivstoffkilden. Dette er et sammarbeidsprosjekt i Renault-Nissan alliansen.

For å bli en av de tre ledende på dette feltet vil Renault også satse på andre drivstoffkilder som er gunstige i forhold til CO2 utslipp. I første rekke er det biodiesel som har vært i støtet hos Renault, men nå vil de altså satse på elektrisitet for å eliminere CO2 utslippet helt. Renault har, som en del av "Renault Commitment 2009", inngått et løft om aktivt å bidra til å redusere drivhuseffekten, dette gjør de da gjennom å lansere stadig flere alternative energikilder til sine biler. I det samme manifestet har Renault lovet å kunne levere en komplett bilpark som kan gå på biodiesel, og til en pris som ligger på samme nivå som bensin- og dieselmodellene.


Det hele startet allerede så tidlig som i 1993, hvor de gjennom lanseringen av Renault 19 1,9 DT, satte en standard for både forbruk av drivstoff og utslipp av CO2. Tallenes klare tale viser at satsingen går i riktig retning: R 19 hadde et snittforbruk på 6,5 l/100 km da den kom og et CO2 utslipp på 172 g/km. Dagens Renault Mégane 1,5 dCi bruker til sammenligning i snitt 4,5 l/100 km og har et CO2 utslipp på 120 g/km. Med denne bilen kan man tilbakelegge hele 1110 km på en tank drivstoff, mens Renault 19 klarte 748 km.
I 2005 ble det solgt mer enn 100000 Mégane 1,5 dCi i Europa, og i samme året hadde hver femte solgt Renault et CO2 utslipp på under 120 g/km.
På lenger sikt har Renault-Nissan alliansen videre planer om bl.a. hybridbiler.


I kjølvannet av den nevnte framdriftsplanen til Renaultkonsernet fram mot 2009, vil det også satses på andre områder. Her skal kundene stå i fokus. På et globalt plan jobber Renault med å utvikle servicekvaliteten sin, Først og fremst satses det framover mot den fremtidige Lagunaen, og at denne skal befeste seg blant de topp 3 i sin klasse hva angår produkt- og servicekvalitet. Kundene er ment å skulle komme i en særstilling, skal vi tro de seneste pressemeldingen, og det i alle ledd der de kommer i kontakt med Renaultnettverket.

I en siste liten notis tar vi også med at Renault fortsetter sin satsing inne Daciagruppen.
De investerer nå 100 mill € i Rumenske Dacia for å øke bilproduksjonen gjennom fabrikken i Pitesti til 350000 enheter i året. Pr idag produserer fabrikken i Pitesti Logan sedan og Logan MCV. I tillegg vil de i begynnelsen av 2007 starte produksjonen av en modell i segmentet letter nyttekjøretøy.




Som en kuriositet til slutt, kan vi nevne at fredag 8.desember 2006, forlot den siste Dacia Pickup samlebåndet i Romania, og satt dermed punktum for en epoke, også for Renault. Som kjent bygger denne bilen på Renault 12, og er dermed å regne som den siste spiren som var tilbake fra en bilmodell som har fulgt flere generasjoner både her til lands og i utlandet.



Foto©media.renault


« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Relaterte artikler
Relatert Artikkel Clio på landbruksmesse
Relatert Artikkel Dacia setter ny standard innen dieseløkonomi
Relatert Artikkel Slutt for Dacia's Renault 12
Flere

- Renault Clio 4
- Espace IV Phase 4, lansert i F
- Ny Espace
- Renault Pulse
- Laguna Nervasport
- Renault Grand Kangoo
- TCe 90 - 3-sylinder fra Renaul
- Fluence Black Edition
- Red Bull Limited Edition
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Renault Talisman
- Renault Twizy
- Nye Renault Koleos og 1000000
- Renault Samsung SM7
- Ny Mégane RS
    Noen tilfeldige

- Kan dette bli fremtidens Espac
- Stor suksess for Modus i europ
- Manikyr også for Scénic
- Villeneuve skal kjøre ut seson
- Store prisforskjeller på flerb
- Mégane politibil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Megane blir komplett
- TEST: Renault Grand Scenic 1.5
- Ny spennende Mégane
- Tettere Nissan-Renault bånd
- Renault til Russland
- Rallye Tour de Corse Historiqu
- Ikke veien for Renault
- Renault Ondelios
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec