Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 2
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
21.08.2007 - av Finn Erik Marstrander vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renault Laguna III


Siden den ble lansert i januar 1994, har det blitt solgt 23 millioner Renault Laguna verden over. Med lanseringen av Laguna III, har Renault satt mål av seg til å bygge en topp tre bil i sitt segment. For å nå dette målet har det blitt jobbet i 32 måneder med bilen og det er tilsammen lagt ned et tusen million euro i prosjektet.



Nye Laguna er blitt en merkbart forandret bil i forhold til sine forgjengere. Dette vises jo best gjennom bilens utseende både ut- og innvendig. Men den er også blitt en letter bil. I gjennom snitt 15 kg, har de slanket vekk i forhold til forgjengerne. På 1,5 dCi-modellen med 115 hk, snakker vi faktisk om hele 65 kg vektreduksjon.

Motoralternativene er mange og innbefatter tre stk. bensin: 1,6 16v 115 hk, 2,0 16v 140 hk og 2,0 16v turbo 170 hk. Dieselvariantene heter 1,5 dCi 110 hk, 2,0 dCi 130 hk, 150 hk og 175 hk.



Med sin 110 hk dCi versjon har Renault oppnådd rekordtallene: Snittforbruk ved blandet kjøring 4,9l/100km og et maksimum CO2-utslipp på 130 g/km. Dette er meget gode resultater med tanke på bilens størrelse og motorkraft. Ingen i dette segmentet har hittil kunnet vise til tilsvarende resultater skriver Renault i en pressemelding.
Tallene gjelder altså for 1,5 dCi modellen med 195/60 R 16" eller 205/60 R 16". For modellen med 215/50 R 17" er tallene for forbruk 5,1l/100km og et CO2-utslipp på 136 g/km.





Kjøregleden er betraktelig forbedret og ivaretatt gjennom et nytt "reaktivt chassis" som både er lett og kompakt samtidig som det er fleksibelt. Bilen ruller på alt fra 195/60 R 16 til 225/45 R 18 avhengig av modell. Den maksimale komforten som det sies at denne bilen vil få, er først og fremst takket være stillheten som preger bilen i fart. Dette har sin kjerne i tre ting: motorlyden, som er merkbart mindre, spesielt ved lav hastighet, kjørestøy og sist men ikke minst reduksjonene av luftstøy.







Ellers finner vi igjen nøkkelkortet(3. generasjon) og startknappen, samt et dashbord med informasjon om bl.a. når det er gunstigst å skifte gir. (avhengig av modell). Bilen er også utstyrt med det nyeste innen ventilasjonssystemer med atskillige muligheter for individuelle innstillinger. Systemet tilpasser seg også omgivelsene og tar hensyn til ytre påvirkninger når det opererer.





Fleksibilitet i forhold til innredning og reduserte driftskostnader har vært satt i fokus under arbeidet med den nye Lagunaen.



Her biter man seg spesielt merke til en av de største nedkjølte hanskerommene i klassen med sine 9,2 liter. Bagasjerommet i stasjonsvognen, som ved hjelp av et tastetrykk legger ned setene og åpenbarer et helt flatt gulv med en lengde på 2,01 meter og kapasitet på 1593 liter. Med alle fem setene i bruk er kapasiteten på 501 liter.



Hva driftskostnader angår, har både bensin- og dieselmotorene 30000 km intervall på oljeskift, bortsett fra 2,0 16v turbo, som har 20000 km. Tennplugger, luft- og dieselfilter er lovet å skulle holde 60000 km. Registereim holder i henholdsvis 120000 km for bensin og 160000 km for diesel (unntaket er 2,0 16v bensin og 2,0 dCi, som garanteres livstids varighet).



Som seg hør og bør i en slik bil er også det nyeste innen navigasjon, parkeringsassistanse, Bluetooth® og MP3-kompatibilitet også å finne i bilen avhengig av modell.







Foto©media.renault


Se flere bilder tilknyttet denne artikkelen i Artikkel-Galleriet
« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Renault Clio 4
- Espace IV Phase 4, lansert i F
- Ny Espace
- Renault Pulse
- Laguna Nervasport
- Renault Grand Kangoo
- TCe 90 - 3-sylinder fra Renaul
- Fluence Black Edition
- Red Bull Limited Edition
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Renault Talisman
- Renault Twizy
- Nye Renault Koleos og 1000000
- Renault Samsung SM7
- Ny Mégane RS
    Noen tilfeldige

- Registrering og innlogging med
- TEST: Renault Megane stasjonsv
- Renault vil gi stabilitet til
- Nye Scènic tilbakekalles
- Siste tilskudd til Megane-stam
- Ny konseptbil i Sao Paulo
- Ny generasjon Megane på vei!
- Mégane Renault Sport
- Lovlig Launch-Control?
- Mègane og Espace tar flere pri
- Nok en Mastergrad i nyttekjøre
- Renault Avantime:
- Oi Oi Oi - Renault Sport Modus
- Fancy franskmann
- 300 nye Kangoo til Posten
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec