Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 3
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
06.12.2007 - av Finn Erik Marstrander vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Ny Modus og Grand Modus


Renault Modus hadde sin kommersielle premiere i Frankrike i september 2004. Før det hadde vi kunnet stifte bekjentskap med denne bilen under "Geneva Motor Show 2004", da som Renault sin "Showcar". Senere fikk den sin definitive presentasjon under "Madrid Motor show" i mai 2004. Renault Modus markerte seg raskt som en bil i rette Renaultånd, da den i august samme år ble den første "superminien" som fikk 5 stjerner i Euro NCAP sin test. Den har ytterligere fått være med på en del av Renault sine nyvinninger siden den ble introdusert. Bl.a. fikk den ny 6-trinns girkasse i 2005, og den nye TCE 100- motoren ble tilgjengelig i 2006. Pr. oktober 2007 var det solgt 395000 enheter verden over.

Den største forandringen kommer likevel nå, når bilen får en storebror i Grand Modus, og dermed setter en ny standard i "Monospace"-familiens størrelse.
Som nevnt tidligere er Grand Modus 16 cm lenger enn en vanlig Modus, noe som selvfølgelig gjør den attraktiv i mange andre sammenhenger enn en ordinær Modus. Den har fått et annet bruksområde og kan mer regnes som en familie- og turbil. Dette kommer også til uttrykk gjennom plassutnyttelsen innvendig og de mange løsningene i forhold til bagasjemuligheter. Lastekapasiteten er opptil 410 dm3 og baksetene, som kan flyttes i lengderetningen, er delbare i forholdet 40/60. Renault hevder at den nå kan ha tatt steget opp til å bli hovedbilen i mange husholdninger.



Nye Modus derimot, holder seg der den har vært ment å høre hjemme. Nemlig som bil nummer 2, eller kanskje 3, i husholdninger med flere biler. Her tar den plass som småbilen, eller bybilen om du vil. Med sine drøyt 3,8 meter og svingradius på 9,9 meter (avhengig av modell), er det kanskje nettopp i bygatene denne hører hjemme. Denne "minispacebilen", har både noe ekspressivt over seg samtidig som den har en egen personlighet. Med litt krom i grillen og mellom baklyktene, utstråler denne bilen også en liten smule eleganse. Likevel holder den fast på sin særegenhet i form av et varmt og vennlig interiør.



Begge Modusene bygger på B-plattformen til Renault-Nissan Alliansen. Bilene kommer med et utall av valgmuligheter med tanke på miljøvennlige motoralternativer. Det spenner fra den etter hvert kjente TCE 100 (85 hk), til den minst like kjente 1,5 dCi med partikkelfilter og 100 hk. Bilene er også Renault eco² sertifisert.



Basert på samme plattform som forgjengeren, er det vel heller ingen tvil om at også nye Modus vil klare seg godt i Euro NCAP sin test. Både aktiv-og passiv sikkerhet er tatt godt vare på gjennom ABS, ESP, opp til 6 airbags, ekstra blinklys, dekktrykksovervåking og cruicekontroll.



Nye Modus og Grand Modus produseres eksklusivt i Valladolid i Spania, og det forventes at den vil bli å finne på det Vest-Europeiske markedet i løpet av januar/februar 2008. Det ruller ikke så forbløffende mange Renault Modus på norske veier enda, men muligens får vi se flere av dem etter hvert. Strategien til Renault Nordic vil vel i så fall gi oss en pekepinn på det...



Foto©media.renault

Se flere bilder tilknyttet denne artikkelen i Artikkel-Galleriet
« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Relaterte artikler
Relatert Artikkel "World Series by Renault" og et par ting til...
Relatert Artikkel Renaultnotiser
Relatert Artikkel Modus med Quickshift
Flere

- Renault Clio 4
- Espace IV Phase 4, lansert i F
- Ny Espace
- Renault Pulse
- Laguna Nervasport
- Renault Grand Kangoo
- TCe 90 - 3-sylinder fra Renaul
- Fluence Black Edition
- Red Bull Limited Edition
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Renault Talisman
- Renault Twizy
- Nye Renault Koleos og 1000000
- Renault Samsung SM7
- Ny Mégane RS
    Noen tilfeldige

- Logan - bedre enn forventet
- Nye Renault Laguna: Her er bil
- Renault med ny diesel til Lagu
- Kangoo electric
- McNish i ny rolle
- Heftig image-bygger fra MG!
- Renault kutter forhandlere
- Nissan-bygget UK-Renault?
- Renault i Geneve
- Renault Samsung SM5
- Monaco Grand Prix
- Red Bull Limited Edition
- Renault Wind
- Renault Mégane Sport Tourer: F
- Trulli uskadd
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec