Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 3
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
11.02.2008 - av Finn Erik Marstrander vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renaults første crossover
Årets Geneveutstilling som går av stabelen fra 4.mars 2008, er valgt av Renault som introduksjonsarena for Renault Koleos. Det satses videre på en introduksjon på det europeiske markedet i løpet av juni 2008.

Nye Renault Koleos er designet for å være allsidig, og gi et inntrykk av den beroligende kjøreturen, enten den går fore seg på landeveien, i byen eller ute i terrenget. Dette er i alle fall egne ord Renault bruker om sitt nye tilskudd, for å komplettere et allerede allsidig modellutvalg.



Designet av Renault, utviklet av Nissan og produsert på Busanfabrikken til Renault Samsung Motors i Korea, gir denne bilen et tydelig inntrykk av de løse forbindelsene som er mellom teamene i Renault-Nissan alliansen.

Lengde og bredde på Koleos er 4,52m og 1,85m, og med sine klare utvendig offroadattributter, er vi vel ikke i tvil om dens tilhørighet. Innvendig finner vi en lett absorberbar kupe, hvor alle betjeninger er innenfor førerens rekkevidde. Enten i forbindelse med rattet, eller i umiddelbar nærhet. Visuell informasjon fra navigasjon eller radio er plassert i midten på den øvre del av dashbordet.



Renault Koleos har sine røtter tilbake i personbilsegmentet og det har utviklerne av bilen tatt med seg. Det er lagt mye tilrette for at bilen skal føles komfortabel både i bygatene, på motorveien og i terrenget. MacPherson-opphenget framme, kombinert med mulitlink-opphenget bak, hentet fra nye Nissan X-trail, gjør mange av disse kombinasjonene tilgjengelig. Med en bakkeklaring på 206mm (188 mm på dieselversjone) og hellingvinkler på 27 grader og 31 grader, sier det noe om framkommelighet utenfor allfarvei. 4WD-systemet er også hentet fra nye Nissan X-trail, og har mange muligheter i form av automatiske funksjoner, bl.a. bakkestartassistanse og nedstigningskontroll.



Bilen har brukbar lastekapasitet, som strekker seg fra 450 dm3 (VDA), med alle fem setene i bruk, til 1380 dm3 (VDA), med baksetene felt ned. Lastelengden innvendig kan bli opptil 2,6 meter. I ekte Renaultstil er Koleos utstyrt med en mengde oppbevaringsrom rundt om i kupeen på tilsammen 70 liter (VDA).



På motorsiden snakker vi om 2 stk dieselutgaver, begge 2,0 dCi Euro 4 (M9R), med 150 hk og 175 hk. Disse, allerede kjent fra Mégane, nye Laguna, samt Nissans Qashqai og nye X-Trail. Av bensinmotorer finnes et alternativ: 2.5-litre Euro 4 (Nissan TR25), som leverer 170 hk. For girkassealternativer, se tabellen under:


Innvendig er det bokstavelig talt gitt stor takhøyde, samt at der er lagt mye i at de fem reisende skal ha komfortabelt med plass. Koleos er utstyrt med markedets største panoramasoltak som kan åpnes (0,75m2), kanskje for å øke takhøyden ytterligere... Klimaanlegget er delt inn i to soner og baksetepassasjerene kan også fordele luft etter sine ønsker. Musikkanlegget leveres av Bose® og er utstyrt med 6-cd magasin, MP3-kompatibilitet og bl.a. iPodtilkobling. Lyden kommer gjennom 7 høyttalere og en woofer. I tillegg leveres det Carminat navigasjonssystem med DVD-atlas gjennom en 7-tommers, 16/9 widescreen. Bilen er også utstyrt med hands-free Bluetooth®-tilkobling for telefon.



Både aktiv- og passiv sikkerhet er ivaretatt i beste Renaultånd. Her innbefattet ABS-bremser med panikkbremsassistanse, som bl.a. gjør at bilen kun bruker 42 meter fra 100-0 km/t. Det gjør den til best i klassen i sitt segment - SUV/crossover.



Etter et 28 måneders utviklingsprosjekt på tvers av samarbeidspartnere, 1750000 tilbakelagte kilometer, testing i allverdens ulike klima og med en prislapp på 391 million €, står altså den første ekte 4WD fra Renault, klar til å møte sitt publikum.



Foto©media.renault

Se flere bilder tilknyttet denne artikkelen i Artikkel-Galleriet
« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Renault Clio 4
- Espace IV Phase 4, lansert i F
- Ny Espace
- Renault Pulse
- Laguna Nervasport
- Renault Grand Kangoo
- TCe 90 - 3-sylinder fra Renaul
- Fluence Black Edition
- Red Bull Limited Edition
- Dacia Lodgy - ny MPV fra østeu
- Renault Talisman
- Renault Twizy
- Nye Renault Koleos og 1000000
- Renault Samsung SM7
- Ny Mégane RS
    Noen tilfeldige

- Ny konseptbil i Sao Paulo
- Trulli uskadd
- Modus blandt kandidatene til å
- Oppgradering av Megane II
- Mègane Trophy i Paris
- Renault Laguna Impulsion
- Renault fornyer Clio V6
- Fransk seier i Frankrike
- Styling - Giacuzzi Renault
- Tekniske Artikler
- Lag ditt eget kontaktskjema me
- Renault F1 blotter hemmelighet
- Mercedes GST settes i produksj
- Megane blir komplett
- Scenic-designeren til GM
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec