Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 2
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
09.02.2004 - av se artikkel vis utskriftsvennlig side og skriv ut artikkelen
Renault 20 TS må skiftes ut....
Hei igjen,
Det har seg slik at fruen ble litt plaget sist jeg var på langtur i Østen. I mitt perspektiv var det ikke noe, men hun syntes det var nok. Hun fikk ikke venstre vindu å gå, det var en sikring med dårlig kontakt på. Så fusket motoren, fordi det var overgang til kaldvær og sannsynligvis kondens på tanken. Så har hun alltid klaget på at det er dårlig varmeapparat. Det siste er vel neppe noen hemmelighet, men jeg har da aldri syntes det var noe problem. Men for husfredens skyld så har jeg gått med på å kjøpe "ny bil". Vi har prøvd litt av hvert.

- En Golf stasjonsvogn. Den hadde for lite plass i baksetet, uten sjel. Et knøtt.

- En Opel Astra stv. Ok, men for mye veistøy.

- Så en helt ny Corolla stv, som ifølge Motor er det beste bilkjøpet man kan gjøre. Rattet satt fast (måtte slite det løs for hver liten sving). Den rettet ikke opp selv. Skjøtene på brua over til Kvaløya fortonet seg som slegge slag i karosseriet. Skikkelig drønn for hver skjøt. Minnet om lett og svakt karosseri. Rattet kunne ikke justeres høyt nok, slik at man mått sitte å rote nede mellom lårene når man skal styre. Det kan jo ha sine fordeler, men sånn til hverdagsbruk ikke optimalt. Førersetet var som å sitte på en avgående kirkebenk, kort og hard og uten støtte under lårene. Bilen var en skikkelig nedtur.

- Så prøvde vi en Laguna stv. 1.6 motor. Jeg måtte krype inn i bilen. Som å sette seg på bakken,. Jeg fikk ikke den gode følelsen.

Alle disse bilene kostet fra 200-250.000.- , med alder 0 - 3 år og 1,6l motor.

Så kom jeg over en Xantia stv. 2.0, fra 1997. Gått 110.000 km. En konsultasjon hos Citroen verksmester her viser at bilen er helt ok. Fruen likte den og jeg likte den. Et himmelsk, for ikke å si djevelsk varmeapparat, og mere motor enn i de foregående og til under halv pris. Citroenene har jo galvanisert kaross, så rust er ikke et tema i særlig grad. Bilen ligner litt på 20/30 bilene i kjøreegenskaper. Kanskje derfor ble det den.

Så nå er situasjonen at jeg har tre biler med skilt på, og staten skal ha sitt. Så tenkte jeg å beholde 30en som samleobjekt. Kunne nok gjort det med 20 en også, plassert den på en låve, men jeg har ikke tid å følge opp begge. Og alternativet var å avskilte en av dem, pga statens grådighet, og da er forfallet neste.

Jeg tenkte derfor at hvis det fins et nytt hjem så er det like bra. Har snakket med en ekte entusiast her oppe. Han er interessert, og det kan ligge an til at han tar over.

Var på besøk hos han. Fikk overlevert en bunke med brosjyrer på 20/30. Riktig flotte saker. Omtrent slik at jeg fikk lyst å kjøpe en ny en. Det er jo best at bilen er i bruk, og hans bruk vil neppe slite den ut.

Tok for et par uker siden å tettet gearkassen. Nye ORGINALE tetteringer over det hele, også på gearvekseluttaket. Sjeldent bra resultat. Nye bremseband bak. tromlene var omtrent ikke slitt, men det var sprekk i belegget, så jeg skiftet. Omtrent nye skiver og helt nye klosser foran. Nytt eksosanlegg. Nyrensede bremsesylindere. Innsatt med blå "bremzzyninderpasta" av tysk opprinnelse. Bilen går som ei kule og er fin på alle synkroniseringene. TAF-X olje på kassen. Og fremkommelighet, for ikke å glemme setene har jeg nevnt før. Kommer nettopp fra EU kontroll uten anmerkning. Som nytt sa fyren. Fruen innrømmer at hun kommer til å savne bilen.

Jeg skal absolutt beholde 30en. Det blir mere tid til den nå. Kanskje til og med tid for å puske med den 30TX motoren som fortsatt står i garasjen. 30en har meget bra karosseri. Den har gått på Troms innland, tørt og fint. Så der er det omtrent bare døden som kan skille oss ad. Tror forøvrig ikke jeg blir å ha citronen like lenge. Kanskje blir den en Renault igjen ved neste korsvei. Men jeg liker ikke utviklingen med all dataen i bilene. Man kan snart ikke gjøre annet enn å slå et nummer på mobilen når noe skjer med bilen. betenkelig utvikling, som er enda en motivasjonsfaktor til å ta godt vare på gammelbilene.

Etter to uker med Citroenen kan jeg si at den bruker 1-2 dl mindre bensin enn 20en jevnt over. det er normalt siden citroenen er innspruting og alt det der. Det er mere "drønn" i citroenen på dårlig underlag, men det henger nok sammen med at det er stasjonsvogn. Renaulten er MYE sterkere å ta løs med. Holder fortsatt på med å kvele motoren på Citroenen når jeg skal rygge og ta løs i kryss. Skjønner ikke hvorfor de har gjort det slik, men det har vært gjennomgangstonen i alle nye biler jeg har prøvd. Citroenen har 135 hk motor. Slik er den litt lik 30en på forbikjøringer, men man må nok gire mere enn på 30en for å få det å gå unna. Videre måtte jeg kjøpe helt nye vinterdekk. Vektfordelingen på Renaulten innser jeg man ikke får på dagens biler. Det merkes i bakkene i Tromsø. Jeg innser at de gode setene i 20en kan ikke oppdrives på nye biler heller, selv om citronen var den beste av de nye. Nye seter er små og harde. Synes ikke det er bra på lange turer.

I det hele tatt, det har ikke vært mulig å finne en bil som matcher Renaulten på alle områder. Hadde det vært opp til meg hadde dette aldri skjedd. Men hva gjør man ikke for husfreden. Men nyere biler har lavere bensinforbruk, og så er det nok mindre vedlikehold de første årene. Spesielt på karosseri. Det siste er jo et poeng der veivesenet gjør hva de kan med salt for å få opp omsetningen på bilene. Ellers kjøremessig, når vedlikeholdet er unnagjort, er Renaulten fortsatt førstevalget. Og det er en bil som har gått 350.000 og er 24 år. Det høres kanskje litt rart ut, men er faktisk sant.

Hilsen,
Einar Grønås


(Første gang publisert den 3 april 2003)

Aktuell link: Modelloversikt - Renault 20



« tilbake Vurder artikkelen - Tips en venn
Flere

- Dacia Dokker og Dokker Van
- 100 år i Norge
- Renault/Logan rundt omkring i
- Renault Twingo
- Fransk bildag 2006
- Ny Renault hos Nardo Bil
- Bilservice Tønsberg - slik Ren
- Race Control
- Min første Renault - R16
- Fra garasjen
- Min første Renault - R12 lux
- Min første Renault - R20TL
- Styling - Giacuzzi Renault
- Grand Espace som antiterror hj
- 1 million Espace
    Noen tilfeldige

- Ny motor til helgens Imola Gra
- Turbo i Megane CC
- Renault Laguna Impulsion
- Min første Renault - R12 lux
- Renault fornyer Clio V6
- Greit løp i Japan
- Spesiell ny Megane
- Fra garasjen
- Lyspærebytte
- Renault Pulse
- Clio CC et faktum?
- Euro NCAP
- Ferrari 612 Scaglietti
- Renault Megane CC: Smart to-i-
- Renault Z.E. i Frankfurt
Annonse


Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec