FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 09/08 2007 22:38:41

administrator
Administrator

RESET av STARTSPERRE i motorens styreenhet / FJERNING av STARTSPERRE

Jeg kan nå tilby nullstilling av den lagrede startsperrekoden i de fleste motorstyre-enheter og diesel-ventiler (solenoid) til Renault produsert fra -94 til ca 2001/2002 med startsperre. Dette betyr at du etter en nullstilling kan benytte en brukt styreenhet/solenoid dersom du av en eller annen grunn må bytte.

I de fleste tilfeller kan jeg også permanent fjerne startsperren for deg dersom det er en feil på bilens dekodersystem eller at alle nøkler er tapt.

Startsperresystemet fungerer kort fortalt slik:

Bilens startsperre ligger lagret i motorstyreenhetens software (ECU) og det er her selve blokkeringen ligger. Det er ingen ledning som kan klippes eller rele som kan kobles forbi eller andre former for forbikobling på Renault's system. Det eneste er om du har nødkoden samt at din bil har mulighet for å legge inn denne manuelt. Da deaktiverer du startsperren fra gang til gang du skal starte men ikke permanent.

For at startsperren på vanlig måte skal "låse opp" og starte bilen er den avhengig av en godkjent (lik) startsperrekode fra bilens dekoder når bilen skal startes - På f.eks. Megane I er denne dekoderen en integrert del av sikringsboksen (UCH), Laguna I har derimot en egen dekoderboks. Løsningene her varierer fra modell til modell.

For at dekoderen skal sende et OK startsperresignal til bilens ECU må for det første dekoderen tilhøre bilen og ha samme startsperrekode lagret som ECU'en (altså matche hverandre). I tillegg er det dekoderen som mottar signalet fra nøkkelen (enten det er IR eller RF nøkler) og avgjør om det er korrekt nøkkel som benyttes. Er nøkkelen godkjent (elektronisk) så sendes startsperrekode til ECU og bilen starter såfremt at ECU og dekoder matcher mtp koder.

Du kan med andre ord ikke bruke ECU, dekoder eller nøkkel fra andre biler med mindre de alle sammen kommer fra samme bil.
Er dekoderen en del av UCH (som er bilens sentralelektronikk og inneholder i tillegg til startsperre en del andre konfigurasjoner som passer bilens fabrikkoppsett) kan det være problemer med å bruke denne fra en annen bil pga eksisterende konfigurasjoner og opsjoner.

I utgangspunktet kan hverken dekoder eller ECU omprogrammeres til å passe andre biler - er de først programmert fra fabrikk eller verksted så er de ubrukelige i andre biler.

Unntaket er bilens ECU - der har jeg flere verktøy for å nullstille denne startsperrekoden og i mange tilfeller fjerne startsperren permanent om det er ønskelig eller nødvendig - dette betyr at bilen starter uavhengig av dekoder eller nøkkel.

Setter du bilen på verksted pga feil med startsperren er sjansen stor for at de finner dekoder eller nøkler defekt og bytter dette - prisene på dette varierer men tusenlappene flagrer raskt. F.eks. en Megane UCH med dekoderen innebygget koster ca 10.000.- + arbeid.
Husk også at Renault verkstedet har normalt ingen mulighet for å fjerne startsperre eller nullstille styreenhet (ECU) for deg.

Kjøper du en brukt styreenhet (dersom den du har er konstatert defekt) uten å resette startperren først, vil den ikke fungere/starte i din bil med mindre du har fått med startsperre-boksen samt korrekt nøkkel ELLER at den nullstilles først.
Så dersom bilskroten selger deg en brukt styreboks eller kodet solenoid (diesel), er denne allerede kodet og vil ikke fungere i din bil alene!

Følgende styrebokser kan nullstilles:

Kode:

BENSIN:                            DIESEL:
SIEMENS FENIX3                     BOSCH MSA15.5 (DTI)
SIEMENS FENIX5                     BOSCH EDC15C3 (DCI)
SIEMENS SIRIUS32                   LUCAS DCU3R (1.9D)
SAGEM SAFIR (55pin)                Coded fuel cut-off valve (1.9D DDS)
SAGEM SAFIR2 (35pin)
BOSCH MOTRONIC MP7.0
MAGNETI MARELLI IAW 06R

Dette gjelder da f.eks. Twingo, Clio I + II (opp til MUX), Laguna I, Megane I, Scenic I, Espace II + III, Kangoo (opp til MUX), Trafic, Master, Safrane

Merk at en evt. fjerning av startsperren også bør varsles ditt forsikrings-selskap.

Ta kontakt dersom du trenger hjelp med startsperren på din bil. Bruk mail eller telefon 92429199


Lagrede Bilder



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**Jeg har dessverre sluttet medstartsperrejobber og kan ikke hjelpe hverken via telefon eller melding **
**Grunnet travle tider på andre fronter er jeg lite tilgjengelig her inne, beklager dette**
2000 Grand Espace V6 3.0 24v Initiale - 1980 Alpine A-310 V6 2.5 Turbo - 1981 Renault 30 TX V6 Inj

Avlogget

 

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 1 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB