FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 23/01 2009 18:18:56

Teisty
Registrert Bruker

2004 Grand Espace 2,0 Bensin Turbo vs 2002 Grand Espace 2,2 cdi

I påvente av å få vår 2002 GE fullt på veien igjen, tok vi ein tur innom bruktbilavdelinga og prøvde ein 2004 modell  på heimlån noen dager.

Innsteg: "Kan jeg tråkke på disse?" Spurte gutten på 4 år. Pappaen har vært litt forsiktig ved innstigningene på '02-modellen der det mangler et lavere innsteg for kortbeinte. Bare lakkert overflate som ein helst ikkje vil ripe opp. BRA FORBEDRING.

Stoler: Endelig var armlenene på førerstolene komt ned i akseptabel høyde! Ja, dvs - de var nesten komt så langt ned at de var FOR lave... Likevel: BRA FORBEDRING. Den typiske kjørestilen* til mange GE-sjåfører vil etterhvert forsvinne (*hode kvilende på høy arm, nasepirking, nevrotisk plukking på skorper av gamle munnsår, pirking med tannpirker - og alt anna ein finner på når ein sitter med albu og skulder høyt hevet - du har sikkert sett eller erfart det. Se bare etter neste gang du treffer ein...)
Tøystoler som i '02-en. Ungene meinte setene var hardere i prøvebilen. For min egen del savna jeg svingen på framstolene! Veldig god å ha når ryggen streiker ein gang i blandt. Men, hvorfor har ikkje også dei bakre setene fly-brett på stolryggene?
Og så var bilen "nordisk spesifisert" - det gav oss deilig varme i baken dei morgenene vi hadde bilen!

Kupelys: Som nattsjåfør med mange leselystne unger og co-driver, har jeg fra første stund vært imponert over kupelysa på'02-en. Endten det er passasjeren i framsetet eller de lenger bak som har lys på, er lysets utforming med sentreret lysstråle fantastisk! Ingen form for blending eller refles i vinduene! Møte med '04-en ble derfor en VELDIG STOR SKUFFELSE! Hva har du funnet på?!!!! FORFERDELIG TILBAKESTEG! Spendt på å høre fra noen med enda nyere modeller - har de fått tilbake de gode kupelysene?!!!

Bryterplasseringer: Min mening er at alle brytere som skal betjenes under fart, bør være i umiddelbar nærhet av sjåføren og av en utforming som gjør det lite nødvendig å fjerne blikket nevneverdig fra veien. Her skuffer GE på en rekke punkter. Har ikke  kjørt mye med cruise-kontroll tidligere, men stusser over at, det som gjerne må kalles hovedbruterne for fartholderen er plassert i en slik avstand til vanlig kjørestilling at det medfører framoverbøying og blikket bort fra trafikken. Har GE fortsatt 5 stjerner i denne europeiske sikkerhetstesten Renault har skilta med i så mange år? DÅRLIG LØSNING.

Bryteren jeg ikke fant: Med mange passasjerer bakover i setene, har jeg også mange som liker å gå fra et kupelys. Ikke farlig når en låser bilen. Da skrus lyset automatisk av. I allefall i '02-en. Men, jeg har alltid lengta etter en hovedbryter for dette framme ved føreren. Slik som jeg er vandt med på "ordentlige" busser. Med nye modeller forventer jeg å finne noen av de tingene en savnet på tidligere modeller. Denne "ønskebryteren" kom jeg ikke til å leite etter på våre to dagers prøvetur. Noen som har sett den?

Håndbrems - når jeg er inne på plassering. Bilen vi prøvde hadde "automatisk handbrems". For dei som ikkje kjenner til systemet, så fungerer det slik at en setter på bremsen manuellt, men løsner bremen - KUN - gjennom å sette bilen i bevegelse. Hendeleng sitter til venstre for rattet, i skyggen av ratt og rattstamme. Orange farge på plasthendelen og varsellys - begge deler nedsenket i dashboardet. Synlige farger og lys - men usynlig fra min førerstilling. DÅRLIG LØSNING!  Dessuten er hendelen innfeldt i dashboardet at det er vanskelig å finne det når en ikke ser det - og kanskje ikke da heller. Minner om at det mange i dag kaller handbremsen i sin tid gikk under navnet "nødbremsen" - fordi den virket om det hydrauliske systemet ikke virket. En manøverdel for en nødbrems må sitte lett tilgjengelig om en nødssituasjon skulle oppstå. Et slik krav til-fredsstiller ikke plasseringen på '04-en. Mener jeg.

Plass: "Er dette virkelig en GRAND?" Spurte kona. Ho er sjefen for feriepakking og hadde bagasjeplass øverst på sin sjekkliste. Måla på vogkortet sa "JA", jfr oppgitte mål for modellen. Plassen mellom bakerste stol og bakdør sa "NEI". Jfr erfaringene fra vår '02. På '02-en har vi fast montering i gulvene, på '04-en var det skinner. Muligens kan skinne-stolene flyttes lenger bak enn bakerste punkt på '02-en? Vi sjekka ikkje dette mye.
VI TRENGER DEN PAKK- OG VOGNPLASSEN VI HAR I '02-en.

Tilgang til CD-veksler: Begge bilene har cdveksler. Denne er plassert i luka på venstre side helt bak. I '02-en er denne fullt tilgjengelig selv om bakerste sete er i aller bakerste stilling. Dette gjaldt ikke på '04-en. Det opplevdes som EN NEGATIV UTVIKLING i forhold til den luksus gjennom  gode og funksjonelledetaljer en er vant til og som en forventer på en GE.

Instrumentering:  '02-en er diesel. Heldigvis - av en grunn: turtelleren som står plassert på "normal" speedometerplass. Får ikke vendt meg til å se bort fra trafikken for å sjekke digital fart. Kjører derfor mest på gear og turteller. '04-en var bensin, men hadde turteller. Men, plassert som en liten beskjeden måler i hoved-displayet. Hvorfor ikke la dette være plassert rett forran føreren som på '02-en? Eller plassere display for cruice- og fartskontroll  i  et slikt display?

Motoren: 2,o bensin turbo - 150 hk? Veldig kjapp og - veldig stille! Om det bare er forskjellen mellom vår diesel og prøvebilens bensinmotor som gjør forskjellen, eller om isolasjonen er blitt bedre i de nye versjonene av GE vet vi ikke. Kanskje dere? Men, det vi opplevde som påtagelig stillhet under fart fikk oss virkelig til å tenke alvorlig på å bytte bil med det samme!

Utseendet: Men, så ringte de fra verkstedet og sa at de ikke kunne gjøre mer med '02-en vår, før de fikk delene om ei ukes tid, men at bilen kunne brukes. Tilbake forran bilen vår, blei vi mint om hvor tøff vi synes denne versjonen av GE er. Den bråker noe mer, men allerede i første tunell koste vi oss med å sette på kupelysene (de som fortsatt virker...) som ikke gjør anna enn å gi godt leselys og fin, usjenerende, stemningsfull belysning i kupeen.

Er det for dumt å la være å skifte bil p.g.a. noen cupelys.....?

Avlogget

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 9 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB