FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 02/09 2011 20:38:49

administrator
Administrator

HOWTO - Reparere slitt multilink vindusviskerarm Scenic II

Siden Renault her hjemme fortsetter å ta blodpris for reservedeler som ikke selges av andre så poster jeg en liten guide til å reparere gjennganger problemet med slitt multilink vindusvisker arm på Scenic II

Når denne er slitt vil det merkes ved at viskeren på passasjersiden ikke visker enkelte deler av ruta, nesten som at ruta er ujevn...

Denne armen koster UFATTELIGE 6500.- om du skal kjøpe en ny på Renault - iallefall ca den prisen når jeg sjekket nylig. I england fås den over disk til ca 1200.- men den er vel speilvendt, uansett så illustrerer dette rovdriften på originalpriser her hjemme.

Det eneste du trenger er 2 stk kulelagre (det er disse som slites grunnet dårlig kvalitet), tilgang til en presse er en fordel samt et 10mm og 4mm bor og 2 stk skivehodegrabber 4.2x16mm eller lignende (Wurth har nok disse vil jeg tro).

#1 - Ta av viskeren fra bilen, vipp av dekor-plastdekslene som skjuler lagrene

#2 - Vipp bort støvbeskyttelsen på lagrene, pirk vekk blikket inne i lagrene som holder kulene fra hverandre

#3 - Samle alle kulene i en side slik at du greier å dele/vippe fra hverandre lageret

#4 - Du må deretter presse ut den ytterste kulelagerskåla fra armen, 2 stykker. MEN vær forsiktig, det er støpejern og det kan dele seg uten forvarsel om du ikke er forsiktig. Legg spesielt merke til hvilken vei lageret skal presses ut - kantene er små og det er lett å ta feil

#5 - Bor vekk "klinken" på sentertappene som låser lagrene. Bor helt til sentertappen går klar av lageret slik at det senere kan trekkes av. Bor et 4mm hull gjennom senter på tappene, her skal du sette inn skruer for å erstatte klinkingen du boret vekk.

#6 - Trekk av de innerste kulelagerskålene fra tappene. Om nødvendig lag et snitt med en kappeskive og vinkelsliper, vri av med vannpumpetang el.l.

#7 - Forviss deg om at du setter det sammen korrekt og press forsiktig de nye kulelagrene på tappene før dette presses forsiktig og nøyaktig ned i armen, presses det skjevt kan støpejernet sprekke.

#8 - Lås av lagrene mot sentertappen med skruer, jeg valgte elforsinkede grabber med skivehode. Du kan også bruke gjennomgangsbolt med mutter og skive. Bruk noe som ikke ruster.

Og etter en times småfiks er over 6000 kroner spart.

Har sjekket opp dimensjonen på lagrene så vidt, det ser ut til å være noe ukurrant men det er mulig jeg ikke har lett på riktig plass.
Jeg handlet på ebay og har slike lager liggende om noen skulle trenge dette.
Skal ta med et eksemplar til en kulelagersjappe og forsøke å finne om det er en hyllevare som passer - da kommer jeg tilbake med delenummer.

Lagrede Bilder

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**Jeg har dessverre sluttet medstartsperrejobber og kan ikke hjelpe hverken via telefon eller melding **
**Grunnet travle tider på andre fronter er jeg lite tilgjengelig her inne, beklager dette**
2000 Grand Espace V6 3.0 24v Initiale - 1980 Alpine A-310 V6 2.5 Turbo - 1981 Renault 30 TX V6 Inj

Avlogget

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 14 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB