FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 04/01 2012 17:50:59

lagunarouge
Bannet

Laguna II høyttalere

Okay da har jeg begynt å se litt på lyden i Lagunaen.
Målsetningen er en forbedring for å gi en samlet bedre kjøreopplevelse men jeg ønsker ikke å lage en russebil heller.  tongue

Bilstereoen skal få sitte originalt og jeg skal heller lete etter løsninger for ombygging slik at jeg får behold edet originale displayet. Høyttelere skal forbedres/byttes men jeg ønsker å ungå å sette inn store sub-basser om det kan ungåes.

Systemet består jo som dere vet av et 3 veis suystem foran og et 2 veis system bak.
Mellomtonen og diskenatene har høypassfilter og bassene (som er like foran og bak) har sansynligvis ikke lavpassfilter. - korriger meg gjerne...

Basshøyttaleree er ikke direkte dårlige etter 2004 standard men duger best til å hør epå nyhetene med. Så no emå gjøres selv om man godt kan nyte musikk i bilen som ikke er for bass hungring.

Jeg begynte med å gå til anskaffelse av et par fulltone elementer som passer inn i dørene foran mest for å prøve meg frem. Høy førlsomhet er viktig da forsterkeren ikek ehar all verden av effekt å by på.

Det ble disse:
http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … index.html

Resultatet ver litt som forventet.
En markant forbedring i mellomtonen. Lydbildet ble mye tydeligere og tale og gitarlyd og klassisk ble mye mere distinkt og definert. Men... bassen forsvandt totalt. sad
Og diskanten ble skrikende ig ubehagelig.

Siden jeg har både mellomtone og diskant fra før henholsvis i døren og i hjørnet på dasjbordet koblet jeg vekk diskantene i Pioneerhøyttalerene med en tang. Forbedringen ble tydelig.

Jeg kommer til å legge asfalt plate på innsiden av grillen for å dempe resonans.

Sist endret av lagunarouge (04/01 2012 17:57:59)

Lagrede Bilder

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Laguna II 1.6 2002
Laguna II 1.9 DCi 2004
RIP Renault 16 TS

http://www.renaultbiler.no/bruker/vis_b … lde_id=615

Avlogget

VIP - Donert til RenaultBiler Forum

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 29 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB