FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 12/09 2012 14:12:17

Crome 36
Registrert Bruker

Renault Megane II 1.9 DCI Bytte av registerreim

Hei alle sammen! Jeg vurderer å skifte registerreim fordi jeg synes det er morsomt og fordi jeg har gjort det før på andre biler som f.eks laguna 1994mod og audi A4 97mod uten at dette har medført noe problem,men tvert i mot gitt meg en mestringsopplevelse.  Jeg strammet reima den gangen slik at jeg ikke kunne vri den 90grader, (omlag 50grader på det lengste strekket) og at svikten på reima med et tommeltrykk lå på omlag maks 5mm når jeg trykket den inn på det lengste strekket.

Motoren min er en 8 ventilers diesel med en enkelt overliggende kamaksel(F9Q800), noe som jeg antar gjør at reima har en lettere belastning enn 16v motorer. I senere tid har renault begynt å bruke hertz måler for å justere spennet i reima. Min umiddelbare tanke er at dette er noe renault har kommet frem til fordi det gir en nøyaktig og idiotsikker stramming for renaultansatte som vil gi reima best mulig levetid slik at faren for reklamasjon blir minimal, i sammen med skifte av vannpumpe og strammehjul. Spørsmålet mitt er om noen vet om ikke-merke verksteder benytter en slik hertz-måler(som koster firetusen) eller om mange av disse fortsatt spenner opp reimene på gamle måten?

Jeg har hørt om tilfeller der reima har røket, men da har dette ofte skjedd noe etter at reima har blitt skiftet på verksted. Jeg mistenker da at man i mange tilfeller har unnlatt å skifte vannpumpe, og at dette er en mer sannsynig forklaring enn at man har strammet reima for hart. Jeg skjønner at man vil kunne strekke reima slik at de innvendige fibrene ryker, men ser ikke at dette skal kunne skje om man strammer den etter gamle måten der det nettopp gis noe slakk, samtidig som reima kjennes tight og fin ut.

Jeg tenkte å skifte simringer(veiv+kamaksel), vannpumpe, regreim og strammehjul, samt dynamorreim og strammehjulet til denne. Jeg tenkte  å trekke til strammehjul, veiv og kamaksel bolt med riktig moment i tillegg til å stramme denne nye regreima opp etter gamle måten og ha ettersyn på reima etter et halvt års tid for å se etter lekkasjer og kjenne på spennet. Jeg tenkte også å korte ned intervallen fra 5 til 4 år for sikkerhetsskyld. Er det noen som har noen tanker og formeninger om dette gjør det selv prosjektet ?
Mvh Knut

Avlogget

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 16 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB