FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 16/10 2012 09:24:57

jafo70
Registrert Bruker

Ny bruker og "ny" Renault :)

Hei!
Etter noen ulykkelige år med Sharan har det nå blitt «ny» bil på oss.

Sharanen er på mange måter en fin familiebil, god plass, man sitter godt, den kjører godt og med automat og cruise kan den sluke mange mil.. Vi har kjørt den  140.000 km uten en eneste nødstopp. Det går ikke alltid like fort (når automaten slurer vilt eller turboen kutter) eller med riktig temperatur (når AC-anlegget lekker eller tileggsvarmeren ikke fungerer når det kryper forbi 20 blå ute.
Nå begynte den å fuske igjen og verkstedet presenterte et prisoverslag på 40k for en bil verd 35k ifølge dinside.no så da er det Game over, Sharan...

Dette kom litt plutselig på så en helt ny bil er utelukket, og vi hadde vel egentlig tenkt oss å bytte til en vanlig stasjonsvogn, Etter noe trålig av finn.no så vi at utover en og annet ribbet Mondeo var det C5, 407 og Laguna som dukket opp.
Citroen C5 var første bil testet. Dette er en stooor stasjonsvogn og 1 beltestol og 3 barn i baksetet fikk god plass og 1,6 HDi’en virket pigg. God komfort på Fransk vis smile. Var lenge en favoritt.

Neste bil på lista var 407. Peugeot-forhandleren hadde ikke noen Stasjonsvogn inne så vi lot oss overtale til å se på en 307 SW. Dette var en 2010 modell med kun 35.000 på telleren. Den virket egentlig utslitt. Masse løs og knekt plast, motoren virket annstrengt, slitt ratt og til og med hull i girspakmansjetten… På en 2 år gammel bil… Uaktuellt… Forhandleren hadde også en 407 Sedan inne, som skal være lik i baksetet som Stasjonsvogna. Baksetejuryen var enstemmig i sin dom: Trangt!

Neste bil vi så på var V50. Denne var også en nyere bil og var egentlig helt strøken (og egentlig også godt over budsjett). Veldig god bil, trygg og stødig, men kanskje ikke overaskende var baksetejuryen ikke fornøyd med plassen, med beltestol på plass måtte sidemannen sitte på «skrå».

Etter en kjapp titt på en ribbet Mondeo var det tilbake på Franske biler.

Laguna II var en kandidat frem til litt googling om modellen samt at merkeforhandleren helt direkte sa at det var en bil med kvailtetsproblemer.

Laguna III fikk en kjapp titt, men med identiske seter som 407 ble den forkastet uten prøvesitting av baksetejuryen.

En Renault Magane Scenic med masse utstyr (Skinn, Navi, cruise +++) seilte kjapt opp mot pallplassering, særlig for kone og barn. Jeg fikk ikke helt sansen for akkurat den bilen, en litt sånn udefinert «hmmmm-nei» følelse.

Neste stopp var C4 Picasso. En litt sliten utgave av arten. Akkurat denne var «grei nok» men ikke mer enn det…
Etter denne var det min favoritt som stod for tur, en superstrøken C5 Kombi. Skinn og automat og bildene av bilen innvendig/utvendig  kunne ha blitt brukt i salgsbrosjyren i 2006 når bilen var ny. Falt egentlig utenfor to av våre kriterier (eldre enn 5 år og ikke stasjonsvogn). Eneste bilen vi har testet med bensinmotor og  dertilhørende bensinforbruk. Baksetejuryen syntes fremdeles at Scenic’en med glasstak var bedre.

Nest siste stopp var en C4 Grand Picasso. Dette er nok min favoritt utseendemessig, den utklasset Scenic og Grand Scenic på utseende, men ligger noe over budsjett, med betraktelig mindre utstyr.  Akkurat «vår» bil hadde EMG automat, glasstak, cruise og de andre småtingene man forventer i dag, men ikke skinn. Ble raskt en klar favoritt blant store og små og den automatiserte manuelle girkassa fungerte overraskende godt. En pris noe over budsjett og en selger som overhodet ikke ville prute på prisen skrinla denne.

Så siste bil på lista ble da Grand Scenic. Her er det et godt utvalg av biler med masse utstyr og en pris innenfor budsjett. To stk ble blinket ut, ene selgeren svarte ikke på mail, den andre bilen ble prøvekjørt av min far, som ikke fant noe å utsette og kjøpt usett… En gang må være den første smile
Bilen, en '07 Renault Megane Grand Scenic 1,5 Dci Advance, ble hentet hjem samme kveld. Lyst skinn, panorama glasstak, Navi, Cruise,  Keyless entry & go, CD veksler, regnsensor, parkeringsvarsler foran og bak, alle kviteringer siden bilen var ny fulgte også med,  og sikkert mer som jeg har glemt. Mørk grå med klassiske Renaultfelger på sommerhjulene. Noen dørbulker må jo nesten påregnes på en 5 år gammel bil, og noe slitt skinn i venstre kant av førersete (den delen som blir klemt mot plasten på siden av setet) er eneste feil jeg har funnet så langt. Tight og fin og «nybil» følelse når man kjører.  Den er nok noe mindre enn C4 Grand Picasso, takplassen i baksetet er en god del lavere, men på utstyr så utklasser den Citroen’en.  Ikke sitter jeg så mye bak heller…

Ble litt langt dette, lover å korte inn neste post! smile

Sist endret av jafo70 (25/03 2016 22:41:39)

Lagrede Bilder

Avlogget

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 14 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB