FORUM @ RenaultBiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

#1 16/07 2010 21:59:16

richard
Registrert Bruker
Poster: 14

oljeforbruk og noen andre problemer

hei. lager ny tråd da det ble mye tull i den andre..

OLJEFORBRUK
bilen har brukt endel olje, +/- 2l på 15,000 km er dette normal?

nykking og risting
det virker som om bilen kutter/går på 3 sylindere uner kjøring/gasspådrag. med gasspådrag så virker det som bilen holder igjenn, og at man får en ujevn akslerasjon.. akkurat som noen bremser mens jeg gir gasspådrag.. ang risting, så kan man merke det når man cruiser på landeveien, girkulen rister også når man kjører.

mine fårslag til feil
coil?
pluggledninger?
bensinfilter?
luftmengdemåler?

AIRBAGLAMPE LYSER
aribaglampen lever sitt eget liv, slokker og tenner om en annen. noen som har vert borti dette, bilen har vert på verksted for det, men mekanikeren kunne ikke finne noe merkverdig.

Det er snakk om en RENALT LAGUNA 1.8 RT 1997

Sist endret av richard (16/07 2010 22:00:32)

Avlogget

Reklame - Tråden fortsetter under reklamen

#2 17/07 2010 00:22:56

jan-Ivar
Registrert Bruker
Poster: 1395

Re: oljeforbruk og noen andre problemer

ta med eg bilen til et merkeverksted de har riktig diagnose verktøy som kan lese ut feilkodene som ligger lagret.
åpå denne måten slipper du antagelser.

Avlogget

#3 17/07 2010 22:20:49

jack daniels
Registrert Bruker
Poster: 342

når det gjelder olje forbruk, tror jeg at det er innenfor akseptabel grenser, spesialt hvis det er en bil med høy km stand.
Alltid bruke den hoyest viscositet som stå i viscositets tabellen i handboken, som gjelder for de temperaturer du skal kjøre bilen i.
Ungår tynne viscositeter som 0w-30, 0w-40, og 5w-30. Ungår også 10w-40 av alle merker.
hvis du har brukt en av de 4, kunne du bytte ut oljen til 5w-50 ( biltema bla ant. ) og se hvis det er noe redusert forbruk.

har du eliminert at det  ikke bare lekker ut et sted.?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2002 Grand Espace "The Race" Auto.         JE02, F4R-701, DP0

Avlogget

#4 17/07 2010 22:46:34

administrator
Admin + Moderator
Fra: Inderøy
Poster: 2657
Hjemmeside

Er det skiftet noe så grunnleggende som tennplugger ? Og originale sådan, alltid originale tennplugger på en Renault!

Mange av disse bilene ligger i en slik priskategori at det ikke byttes/serves mer enn absolutt nødvendig, dvs når den ikke går gjennom PKK eller at den stopper eller fusker...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tom Stallvik - tom ( a ) renaultbiler ( . ) no

2000 Grand Espace V6 3.0 24v Initiale - Datablad: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2529
2000 Scenic RXi 2.0 16v IDE aut DP0 - Datablad: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3751
1980 Alpine A-310 V6 2.5 Turbo
Servicehefte - http://www.servicehefte.net/servdata/?cid=qqkX

:: Starsperre hjelp på Clio - Megane - Scenic - Laguna - Espace - Kangoo m.fl. :: fjerne startsperre eller reset ecu :: http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=2464
:: Renault diagnose :: XR25 :: NXR :: CLIP Technic ::

Avlogget

Reklame - Tråden fortsetter under reklamen

#5 17/07 2010 22:47:30

richard
Registrert Bruker

jack daniels skrev:

når det gjelder olje forbruk, tror jeg at det er innenfor akseptabel grenser, spesialt hvis det er en bil med høy km stand.
Alltid bruke den hoyest viscositet som stå i viscositets tabellen i handboken, som gjelder for de temperaturer du skal kjøre bilen i.
Ungår tynne viscositeter som 0w-30, 0w-40, og 5w-30. Ungår også 10w-40 av alle merker.
hvis du har brukt en av de 4, kunne du bytte ut oljen til 5w-50 ( biltema bla ant. ) og se hvis det er noe redusert forbruk.

har du eliminert at det  ikke bare lekker ut et sted.?

bilen har gått 196'k, skal skjekke evt lekkasje når jeg skifter oljen. tror det er brukt, 5w-40 virderte og prøve 10w-40 delsyntet nå.  er vell bare jeg som syns det var litt mye oljeforbruk.

Avlogget

#6 18/07 2010 23:35:48

jack daniels
Registrert Bruker
Poster: 342

det er mer en normalt, men alikevel ikke uvanlig av en motor med 196000km på klokken.

2002 Grand Espace "The Race" Auto.         JE02, F4R-701, DP0

Avlogget

#7 26/07 2010 21:08:32

richard
Registrert Bruker

administrator skrev:

Er det skiftet noe så grunnleggende som tennplugger ? Og originale sådan, alltid originale tennplugger på en Renault!

Mange av disse bilene ligger i en slik priskategori at det ikke byttes/serves mer enn absolutt nødvendig, dvs når den ikke går gjennom PKK eller at den stopper eller fusker...

mener det skal være skiftet på forje service, må jeg opp på bilinord og få plugger? bilen har holdt jevlige servicer og fått godt vedlikehold i vårt eie. som alle de andre bilene, ikke noe dårligere pågrunn av merke.

Avlogget

#8 27/07 2010 10:15:46

jan-Ivar
Registrert Bruker

sett bilen inn på et merkeverksted som kan få lest ut feilkodene som eventuelt ligger i styreenhetene.
det kan være mange grunner til at bilen fusker.

Coiler har det blitt skiftet noen av på disse bilene. hvis du har fuskingen på tomgang er det enektl å nappe av en og en pluggledning for å se hva som skjer men bruk ei godt isolert tang. det sitter vel 2 coiler på denen motoren hvor en fyrer syl 1 og 4 mens den andre fyrer syl 2 og 3

tenn plugger og pluggledninger kan selfølgeløig være en årsak

lambda sonder elelr andre givere som gir feil signal kan være feilårsker

en lekk toppakning kan også gi fusk og mange morsomme feil. bruker motoren mye vann?

Avlogget

#9 07/08 2010 19:16:48

richard
Registrert Bruker

skjekka kjølevann-nivået her om dagen, og nivået er ca midt imellom max og min. og motoren bakker seg varm og kommer ned på normalen når man begynner og kjøre.

Avlogget

#10 07/08 2010 19:30:04

jan-Ivar
Registrert Bruker

ta kontakt med et merkevrskdet som kan hjelpe deg med en diagnose.

Avlogget

Forum-bunn