FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 06/04 2011 23:51:40

gxi
Moderator

EDC.. mine erfaringer

Lovet en tilbakemelding på denne når jeg fikk bilen.. som jeg forøvirg fikk i dag.

Har uansett fått testet kassen fra køkjøring, vanlig bykjøring, rundkjøringskjøring, landeveiskjøring, forbikjøring, oppoverbakkekjøring, nedoverbakkekjøring, ..

Oppstart fra null:
Trør inn gasspedalen, bilen går umiddelbart fremover. Betydelig raskere enn hva jeg klarte manuelt i vertfall. Den gjør det smooth også, minner litt om da jeg testet en elbil faktisk. Den driver bare fremover, og bytter oppover på girene uten at det er merkbart. Det er absolutt ikke noe problem her.

Oppstart fra nesten null:
Virker som om at den noen ganger velger å starte den i 2.-gir, uten at jeg kan si det sikkert. Det som skjer da er at den hakker litt på oppstarten, akkurat som om man slurer clutchen med litt for lite turtall (noe den sikkert også gjør da). Det er ikke noe problem forøvrig, tror ikke jeg hadde klart bedre selv manuelt.

Køkjøring:
Ikke spesielt bra i automatisk modus. Det som skjer er at den hele tiden driver og bytter mellom 1. og 2.-gir.. og det er veldig plagsomt. Kjører såvidt fremover, og den setter inn 2.-gir, må da bremse for å ikke kjøre i bilen foran, forsøker igjen, den går inn i 2. igjen og må gjenta igjen. Løsning: Låse den i 1. gir. Da er det absolutt ikke noe som helst problem. Gjøres ekstremt enkelt, og ekstremt enkelt å kjøre den tilbake til automatisk igjen.

Vanlig bykjøring ser den ut til å fungere helt utmerket til. Noen ganger velger den et litt høyere gir enn hva jeg ville gjort manuelt, men det er egentlig helt greit (regner med at den gjør det for å redusere forbruk), den klarer selvsagt ikke å se for seg hva som skjer forover, så der har den en ulempe som ikke kan løses. I rundkjøringer ender det ofte opp med at den girer for raskt opp, og da ender det opp med en bremsing for å redusere hastigheten, noe plagsomt, men her igjen er det ingenting man kan forvente at den skal klare bedre som følge av at den ikke vet hva som er på veien forover.

Landeveiskjøring eier den. Full automatisk er selvsagt en fordel her, men den vil somoftest alltid ligge i 6. gir uansett, så det spiller liten rolle. Her merker jeg en enorm fordel som manuellen på 90hk-en jeg hadde før ikke har, nemlig hva som skjer når man man veksler fra tilnærmet null motorkraft til null motorkraft (motorbrems). Her ville den forrige gi et ganske kraftig nykk akkurat når man slipper gasspedalen, samt når man trør den inn. Det gjør ikke denne.. den er helt smooth på det, noe som betyr at der man kjører i en kontinuerlig hastighet i nedoverbakke der cruise control/hastighetsbegrenseren styrer den mellom 0 gass og litt gass med intervall, så er det ikke nykk og napp. Jeg tror grunnen til dette er fordi EDC-kassen bruker en Dual Mass svinghjul, noe jeg regner med 90hk-en ikke gjør (vet ikke hva 110hken med manuell gjør), denne typen svinghjul vil fjerne raske bevegelser fra motoren og motsatt, og jevne dem litt ut (to svinghjul er montert med fjærkobling mellom dem, fjærene absorberer raske bevegelser i begge retninger, og jevner dem ut)

Når det kommer til nedoverbakker, så selv om hastighetsbegrenseren eller cruise controlen er innstilt vil den desverre ikke gire ned for å holde hastigheten nede, noe jeg håpet den ville.. Man er ganske enkelt nødt til å gjøre det selv, noe som ikke er et særlig stort problem egentlig.. det er bare at man er nødt til å pushe litt frem og litt bak på girspaken etterhvert som hastigheten øker eller reduserer seg. Det er selvsagt uendelig mye bedre enn å drive å clutche frem og tilbake med en manuell.

Oppoverbakkekjøring og forbikjøring er det bare å beholde automatisk. Den er rask til å bytte gir, men det hender seg at den vil bytte 2 gir i slengen, og da tar det litt ekstra tid (den er nødt til da å enten gå via et annet gir eller clutche motoren helt ut, er usikker på hva den faktisk gjør, det er uansett slik at det blir et opphold i motorkraft før den reagerer igjen på lavere gir). Dette går uansett betydelig raskere enn hva man får til med en manuell.

Girskift generelt sett går uten at man merker noe. Aksellerasjon fra null til 70 f.eks hvor alle gir blir brukt og man ikke bånner pedalen (har faktisk ikke testet det enda, pga innkjøring av motor og dekk), så merker man absolutt ikke noe til girskiftene. Den jobber fullstendig tett med motorstyringen og klarer å gjøre det uten noen som helst endring i motoreffekt hele veien fra null. Med litt hardere trykk på gasspedalen vil man merke det, men det er absolutt null og niks i forhold til hva man får av en manuell.

Det virker også som at den hindrer at bilen ruller bakover når man slipper bremsen i oppoverbakke. Den står stille et øyeblikk, og så begynner den å rulle fremover om gasspedalen ikke røres.

Forøvrig, om man setter den i manuell/semiauto-modus (semiauto er korrekt begrep), så er det som å kjøre bilspill på Playstation.. det er bare å skyve frem eller bak, og den bytter gir med en gang.. i sammarbeid med motorstyringen, så det blir ikke noe endring av motoreffekten.. kan bare se på turtelleren at den går opp eller ned. Den overstyrer om man forsøker å bytte gir slik at den ville fått turtall utenfor området motoren kan jobbe (gjelder begge veier), eller man øker/reduserer hastigheten slik at den havner utenfor området. Denne modusen fungerer veldig greit i nedoverbakker hvor motorbremsen må styres, men ellers er det ganske vanskelig, fordi det er ingenting som sier hva slags gir man skal bruke eller hva slags gir den står i (girskiftindikator er det ikke.. noe jeg synes det burde vært). Den viser hvilket gir den står i i instrumentpanelet til enhver tid når den er i manuell (og kan få det opp i automatisk ved å bare bytte den til manuell, og så tilbake igjen.. veldig kjapt og enkelt)

Turtall i 90 (6. gir) er 1900rpm ca. 6.-gir kobler inn fra 70 og oppover. 5. fra 50. Den forsøker å holde motoren ca. på 1500rpm ellers. Forbruk i 90 på 6.gir på flatmark og vinterdekk er ca. 4,1l/100km.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kjører for tiden en Ford Focus 1.0/125hk ecoboost 2013mod

Avlogget

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 11 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB