FORUM Renaultbiler

Du er ikke logget inn. Du har begrensede rettigheter som gjest og det anbefales at du logger inn eller registrerer deg som bruker.

Lesere akkurat nå: 1 Gjest

#1 31/03 2012 15:40:05

lagunarouge
Bannet

Kladden og gobilen og svidd gummi.

Nå har jeg blitt kjent med nybilen en 2004 DCi 1.9 og vil dele noen synspunkter.
Jeg har fra før en 1.6 2002. Bilene ser jo identiske ut men det stopper der.

Til å begynne med synes jeg dieselen var klumpete og hard og oppførte seg litt .. hvordan skal jeg si det kladdete?
Den andre har bedre veifølelse og styring. Den er stillere og mykere, ligger bedre på veien og er artigere på mange måter tross svakere motor.
Kanskje er dette subjektivt men det er uansett min opplevelse. Derfor skal jeg ikke selge den men kona overtar den når hun har tatt lappen.
Den har 240 K bak seg men er fortsatt pen og fin både innredning og lakk.

Så til "kladden" smile 1.9 eren har hyggelig dreiemoment men mister fort krefter på turtall synes jeg, ihvertfall i forhold til mine tildligere diesler.
Men draget ved 2-3000 RPM er upåklagelig og gjør bilen lettkjørt. Automatisk klima og criusekontrol er også velkomment på langtur.
Men veigrep er ikke så bra som den gamle lette 1.6 eren. Skal jeg kjøre fort blir den den andre. Jeg tør simpelten ikke presse denne bilen og den er litt SUVete i oppførselen om dere skjønner.

2002 modellen har jeg hatt noen utrolige turer med hvor jeg har parkert de fleste. Mye hardt arbeide på gass og gir men det går unna bare man jobber litt effektivt.  Dette gjør jeg selvsagt på bane eller der det er lov. tongue noe annet ville være dumt for det er ikke tilatt å kjøre for fort. (paranoid)
Men det er altdå helt greit å ta brede svinger med den. Det betyr at bakhjula har et annet spor en fremhjula og at bilen ligger med bredsiden til gjennom svingen. Både på vinterveier og grusveier er den nydelig.

Man kladden??? Ikek tale om at jeg tør å presse den slik.
Jeg gleder meg imidlertid til Europa i sommer der blir den nok fin.

Men det jeg liker med den er forbruket, helt fantastisk.
Om jeg virlkelig legger et egg på gassen bruker den 0,43 på søndagskjøring. Jeg kjørte en søndag på test-tur 80 km for å finne ut av dette og gled rolig mellom småstedene i indre østfold i 50-70 km/t. Men normalt forbruk på langtur ligger på 0,47 - sommer og fint føre jeg har også kjørt på 0.54 dårlig føre slaps og snø.

Men gobilen er og blir den gamle 1.6eren det er den som er kos å kjøre.

Sist endret av lagunarouge (31/03 2012 18:25:21)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Laguna II 1.6 2002
Laguna II 1.9 DCi 2004
RIP Renault 16 TS

http://www.renaultbiler.no/bruker/vis_b … lde_id=615

Avlogget

VIP - Donert til RenaultBiler Forum

Logg inn - fullstendige diskusjoner er kun tilgjengelig for registrerte brukere

Begrenset adgang
Du må være innlogget for å lese mer - Det finnes 9 innlegg til i denne tråden
 Lesere akkurat nå: 1 Gjest

Forum-bunn

Forumet er basert på en versjon fra PunBB