Nettstedskart  
Powered by PHP 5  
Besøkende online: 2
Modelloversikt
Gå til Renault modellprogram - Renault Laguna Clio Espace Megane Scenic Kangoo Modus Safrane Alpine Twingo Trafic og mange flere - nå kan du også legge inn din erfaring med din modell
Motordata
Renault motordata - Renault Laguna Clio Espace Kangoo VelSatis Alpine Twingo Avantime og mange flere
Reparasjonslogg
gå til Renault Reparasjonslogg
Wallpapers
se Renault wallpapers
Dementi
Siden er tilpasset:

:: Firefox 1.0.3 +
:: Firefox 2.0 +
:: Firefox 3.0 RC
:: Opera 7.50 +
:: I-Explorer 6
:: I-Explorer 7+
Renault.no
RenaultF1.com
  Reparasjonslogg
Viftene på ventilasjonsanlegget stoppet
Av: Geir Tandberg

Vanskelighetsgrad:
Trinn: 2 - Litt vrient for hvermansen

Modell: Espace III
Årsmodell: 1997
Type: ikke oppgitt
Typenummer: ikke oppgitt
Motor: 2,0 bensin
Gearboks: ikke oppgitt


Feilsymptom:
Viftene startet og stoppet og til slutt stoppet de helt.


Årsak funnet:
Viftene er plassert mellom speedometer og frontrute. Høytalere, toppen av dachbordet og underliggende isolasjonsmatte fjernes. Et stort hvit deksel kommer da til syne. Under dette står de to viftene. Den ene vifta satt fast og stoppet begge. Årsaken til problemet kan være tette filtere og tidligere lekkasje på varmeregisterne. I tillegg var hastighetsregulatoren, som sitter i vifte kanalen mot seedometret på rattsiden brent. Denne fikk viftene til å hakke når farten ble satt høyere enn 3.


Utført reparasjon:
Vifta ble renset og smurt og virket tilsynelatende som normalt, men når vifta ble satt på 4 eller høyere begynte den å fuske igjen. Viftene er hver festet med hvert sitt klips. Disse kan være litt vriene å få av og på. Siden børstene på begge viftene nesten var slitt ned ble begge byttet. I tillegg måtte hastighetsregulatoren byttes. Oppfrisking av loddinger var ikke godt nok.


Ca kostnader:
Snaue 3500 kr for bruktedeler og arbeid

Konklusjon:
Viftene og hastighetsregulator er lette og bytte når en vet hvor de står. Isolasjons plata bør skjeres over på hverside av den hvite topplata. Tape denne biten på plass igjen. Dersom hele plata tas ut er det lett å rive den i stykker. Det er litt vrient å få bort den hvite topplata når seedometert står på plass. For å slippe disse problemene bør du huske å bytte ventilasjonsfiltere. Kjør heller ikke forlenge med lekkasje på varmeregisterne.


  Registrer deg som bruker og opprett nye reparasjonslogger
Artikkelsøk
 nyheter/artikler
 
 
Din innlogging
 Velg område
 
 Brukernavn
 
 Passord
 
 
  ny Bruker ?
Siste Nyheter
:. Renault Clio 4
:. Espace IV Phase 4,
:. Ny Espace
:. Renault Pulse
:. Laguna Nervasport
:. Flere Nyheter
Siste Artikler
:. Dacia Dokker og Dok
:. 100 år i Norge
:. Renault/Logan rundt
:. Renault Twingo
:. Fransk bildag 2006
:. Flere Artikler
RenaultBiler.no
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser

Ansvarlig for RenaultBiler.no: Tom Stallvik, Hosvegen 10, 7670 Inderøy
>> Kontakt <<
Denne siden oppleves best med Firefox Nettleser
Motorisert av © \ sec